درباره مرکز

به نام خداوند آموزش دهندگان

امام باقر علیه السلام:

إنّ الّذی یعلّم العلم منکم له أجر مثل أجر المتعلّم و له الفضل علیه... ؛

از میان شما آن که دانشی را به کسی آموزش می‌دهد، نه فقط پاداش آن کس را دارد که از او آموزش دیده است؛ بلکه حتی پاداشی بیش‌تر از وی ارمغانش شود.

 

امام خمینی قدس سره:

با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید که زندگی زیر چتر علم و آگاهی، آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته­ها، آن قدر خاطره­آفرین و پایدار است که همۀ تلخی­ها و ناکامی­های دیگر را  از یاد می­برد.

 

مقام معظم رهبری مد ظله ‌العالی:

آموزش، مسألۀ بسیار مهمی است و نمی‌توان آن را ساده انگاشت... ما باید قدر آموزش را بدانیم. هیچ امری بدون آموزش و فراگیری انجام نخواهد گرفت و آموزش نیز تنها در مسائل تئوری و معلوماتِ نهفته در کتاب­ها خلاصه نمی‌شود. ما اگر بخواهیم استعدادهای مبتکر و خلاق، نظم و ترتیب بگیرند، باید آموزش ببینند.

فهرست

طلیعه

یک. ادارۀ آموزش

دو. ادارۀ آموزش استان­ها

سه. ادارۀ آموزش کودک و نوجوان

چهار. ادارۀ خدمات آموزشی

پنج. برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر

  •  
  • نرم‌افزارهای آموزشی
  •  
  • کتابخانه‌های تخصصی

طلیعه

ز فرزانگان چون سخن بشنویم

به رای و به گفتارشان بگرویم ...

کزیشان همی دانش آموختیم

به فرهنگ، دل‌ها برافروختیم

مرکز آموزش‌های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم در سال 1385 و با هدف بینش افزایی و مهارت‌آموزی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه آغاز به کارکرد. این مرکز، از نظر ساختار سازمانی، دارای چهار اداره است:

  1. ادارۀ آموزش؛
  2. ادارۀ آموزش استان‌ها؛
  3. ادارۀ آموزش کودک و نوجوان؛
  4. ادارۀ خدمات آموزشی.

به یاد سپردنی است که وظایف گوناگونی بر عهدۀ ادارات مذکور است. شماری از آن‌ها عبارت است از:

  1. پیشنهاد سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت آموزشی به معاونت فرهنگی و تبلیغی؛
  2. ارتقای مهارت‌های تبلیغی حوزویان و عناصر مؤثر فرهنگی بر اساس مأموریت‌های مصوب؛
  3. ارائه و برگزاری آموزش‌های تخصصی در خصوص فِرَق، ادیان، مذاهب و جریان‌های انحرافی و نقد آن‌ها؛
  4. ارتقای آگاهی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حوزویان؛
  5. ارتقای سطح دانش عمومی و کاربردی مبلّغان؛
  6. ارائۀ خدمات آموزشی، فرهنگی و فوق ‌برنامه؛
  7. تهیۀ سرفصل‌های آموزش‌های تخصصی، عمومی، کاربردی و مهارتی؛
  8. بررسی و ارزشیابی نیازها و اولویت‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی و آسیب‌شناسی؛
  9. شناسائی و ارزشیابی استادان، برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ارائۀ راهکارها برای بهبود آن‌ها؛
  10. طراحی و بهسازی نظام آموزشیِ تخصصی، عمومی، کاربردی و مهارتی.

شایان بیان است چهار ادارۀ مذکور، برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگونی داشته‌اند که در این مقال و مجال اندک، فقط شماری از آن‌ها به قلم می‌آید:

 

یک. ادارۀ آموزش

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد

هیچ آهن، خنجر تیزی نشد

هیچ قنادی نشد استادکار

تا که شاگرد شکرریزی نشد

آیات «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمـﮥ و مانند آن، همۀ دین­خواهان و دین‌مداران و دین­آموزان را رهنمون می‌شود که از اهداف بعثت پیامبران – علیهم ‌السلام اجمعین – آموزش است و این هدف نیز به همه می‌آموزاند که آموزش از جایگاهی والا و ارزنده برخوردار است. از سوی دیگر، مرکز آموزش‌های کاربردی – همان گونه که از عنوانش پیداست – مرکزی آموزشی است و در نتیجه، برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشیِ آن در اولویت و اوّلیت قرار دارد و از این جهت، پرپیمانه­تر است که به شماری از آن­ها اشاره می‌شود:

  1. آموزش تخصصی بیش از 4000 مبلّغ برادر و خواهر؛
  2. آموزش‌های مهارتی به بیش از 3000 نفر از فعالان فرهنگیِ ساکن در مناطق آسیب­خیز فرهنگی و فرقه‌ای؛
  3. برگزاری دوره‌های تربیت مربی معارف اسلامی با گرایش‌هایی همچون تقویتِ مبانی اعتقادی، کودک و نوجوان،
    فرقه­شناسی، آشنایی با وهابیت، بهائیت، تصوف، عرفان‌های نوظهور، زرتشتی­گرایی، باستان­ستایی و مسیحیت و نقد منطقی و مستدل آن‌ها؛
  4. برگزاری دورۀ آموزشی پودمانی تربیت مبلّغ (خواهران و برادران)؛
  5. برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت خطیب متخصص؛
  6. برگزاری دوره‌های آموزشی بشیران جوان؛
  7. برگزاری دوره‌های کارگاهی شیعه­شناسی، حکومت اسلامی، ولایت فقیه، زن و خانواده در اسلام، اقتصاد اسلامی، مشاورۀ دینی، پاسخ به شبهات قرآنی و جزآن؛
  8. برگزاری دوره‌های آموزشی مداحی و مرثیه‌سرایی برای مداحان و مرثیه‌سرایان برادر و خواهر؛
  9. برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت­افزایی همسران مبلّغان؛
  10. برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی ویژۀ امامان جمعه، روحانیان حج و زیارت، فعالان قرآنی، معلمان آموزش‌ و پرورش، استادان دانشگاه‌ها، شاعران، مسئولان کانون‌های فرهنگی مساجد، مربیان مهدهای قرآنی، مدرّسان قرآن، مربیان خانواده، ماموستاهای کردستان و جز آن؛
  11. برگزاری نشست‌های آموزشیِ علمی – تخصصی؛
  12. برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی با موضوعاتی همچون مرزبانی از مکتب اهل‌بیت – علیهم‌السلام -، شیعه­شناسی، علوم و مفاهیم قرآنی، نظام سیاسی اسلام و ولایت فقیه، عفاف و حجاب، دین فطری، اقتصاد اسلامی، جایگاه زن و خانواده، آشنایی با مهارت‌های زندگی، آسیب‌شناسی فرق و ادیان، آشنایی با وهابیت، بهائیت، تصوف انحرافی، مسیحیت تبشیری، عرفان‌های نوظهور و باستان­ستایی و زرتشتی­گری و نقد و تحلیل منطقی و مستدل آن‌ها؛
  13. برگزاری اردوهای آموزشی؛
  14. انتشار متون درسی و منابع آموزشی مورد نیاز.

 

دو. ادارۀ آموزش استان‌ها

سخن باید که چون از کام شاعر

بیاید در جهان گردد مسافر

نه زان گونه که در خانه بماند

به جز قائل مرو را کس نخواند

مرکز آموزش‌های کاربردی، در برگزاری دوره‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و اردوهای آموزشی خود، «قم محور» نیست؛ بلکه همۀ استان‌های کشور را، متناسب با نیازها و اولویت‌سنجی‌ها، پوشش می‌دهد و از حمایت‌های آموزشی و غیر آموزشی برخوردار می‌کند.

آن چه در پی می‌آید، نمونه‌هایی از فعالیت‌های گسترده و کشوری ادارۀ آموزش استان‌های مرکز است:

1. برگزاری دورۀ تربیت مبلّغ دانش‌آموزی؛

2. برگزاری دورۀ کوتاه­مدت دین فطری در اصفهان؛

3.برگزاری دورۀ تربیت مربی نقد باستان‌ستایی در بوشهر؛

4. برگزاری دورۀ تربیت مربی نقد مسیحیت تبشیری در بوشهر؛

5. برگزاری دورۀ تربیت مربی نقد وهابیت در بوشهر؛

6. . برگزاری دورۀ تربیت مربی معارف اسلامی با گرایش نقد وهابیت و گروه­های تکفیری در ایرانشهر؛

7. برگزاری دورۀ آموزشی نقد فرق و ادیان در فرهنگسرای جماران تهران؛

8. برگزاری دورۀ نقد فرق و ادیان برای صنایع دفاع شیراز؛

9. برگزاری دورۀ میان­مدت تربیت مربی نقد فرق و ادیان برای خواهران تهران؛

10. برگزاری دورۀ کوتاه­مدت روش تفسیر قرآن کریم در زاهدان؛

11. برگزاری دورۀ آموزشی معارف دین فطری در کرمانشاه؛

12. برگزاری دوره فشرده تربیت مربی بسیج خواهران تهران؛

13. برگزاری کارگاه حجاب و عفاف خواهران ساوه؛

14. رصد و جمع­آوری اطلاعات مربوط به نیازهای آموزشی و تجزیه و تحلیل آنها و هماهنگی با نهادها و سازمانهای مربوطه، نظارت و برنامه­ریزی لازم به منظور اجرای مطلوب دوره­های آموزشی در استانها؛

15. بررسی و نظارت در جهت تهیه لیست مشمولان کمک هزینه تحصیلی در هر دوره آموزشی، ارسال و دریافت فرم ارزیابی هر دوره به رابطین استانها و شهرستانها و نتایج آن از کارشناسان.

16. پیگیری انجام امور مربوط به تهیه سئوالات آزمون در هر دوره آموزشی از اساتید و تنظیم آن در برگه­های مرکز و دریافت آن، لیست فارغ التحصیلان هر دوره جهت دریافت گواهینامه پایانی؛

17. تدریس در دوره­های مرزبانی از مکتب اهلبیت(ع) و تنظیم برگزاری جلسات کارگروه مقابله با باستانگرایی و تنظیم جلسات کارگروههای فرق انحرافی ابلاغی از قطب تعمیق.

18. برگزاری دورۀ میان‌مدت عقاید شیعه در زابل؛

19. برگزاری دورۀ میان‌مدت عقاید شیعه در زهک؛

20. برگزاری دورۀ آموزشی نقد فرق و ادیان برای حوزۀ علمیۀ خواهران ساری؛

21. برگزاری دورۀ آموزشی نقد فرق و ادیان برای مدرسۀ علی بن ابی‌طالب – علیه السلام - تهران؛

22. برگزاری دورۀ آموزشی نقد فرق و ادیان برای مدرسۀ نرجس خاتون شهریار؛

23. برگزاری دورۀ آموزشی نقد فرق و ادیان برای وزارت دفاع اصفهان؛

24. برگزاری دورۀ آموزشی نقد مسیحیت تبشیری در چالوس؛

25. برگزاری دورۀ آموزشی تربیت مربی معارف اسلامی با گرایش نقد وهابیت و گروه­های تکفیری در ایرانشهر؛

26. دورۀ تربیت مربی نقد وهابیت و گروه‌های تکفیری در چابهار؛

27. برگزاری کارگاه آموزشی نقد فرق و ادیان در تنکابن؛

28. برگزاری کارگاه آموزشی طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد) در کرمانشاه؛

29. برگزاری کارگاه آموزشی نقد عرفان‌های نوظهور در شهرهای استان اصفهان؛

30. برگزاری کارگاه آموزشی فن خطابه و رثاء در هرسین؛

31. برگزاری کارگاه آموزشی فن خطابه و رثاء در تویسرکان؛

32. برگزاری کارگاه آموزشی فن خطابه و رثاء درصحنه؛

33. برگزاری کارگاه آموزشی نقد تصوف انحرافی در کرج؛

34. برگزاری کارگاه آموزشی نقد مسیحیت تبشیری ویژۀ مدیران حراست کرج؛

35. برگزاری کارگاه آموزشی نقد مسیحیت تبشیری ویژۀ ادارۀ حراست کرج (مستبصرین)؛

36. برگزاری کارگاه آموزشی نقد بهائیت در زنجان؛

37. برگزاری کارگاه آموزشی نقد بهائیت در شهر قدس تهران؛

38. برگزاری کارگاه آموزشی نقد تصوف انحرافی در کاشان؛

39. برگزاری کارگاه آموزشی نقد فرق و ادیان (بهائیت، عرفان­های نوظهور و مدعی یمانی) برای خواهران مبلّغ شرق تهران؛

40. برگزاری کارگاه آموزشی نقد مدعی یمانی ویژۀ روحانیان، برادران و خواهران مبلّغ، و فعالان فرهنگی در استان خوزستان؛

41. برگزاری دوره تربیت مربی نقد فرق و ادیان خواهران مبلغ ویژه سازمان زنان انقلاب اسلامی در تهران.

 گفتنی است که ادارۀ آموزش استان ها، افزون بر آن چه گفته شد، امور و فعالیت‌های زیر را نیز در کارنامۀ خود دارد:

1. تحلیل و نیازسنجی محیطی فعالیت‌های آموزشی در 31 استان؛

2. بررسی میدانی زمینۀ فعالیت در هر استان و اعلام نتایج به معاونت متبوع و ریاست مرکز؛

2. بررسی نامه­های دریافتی از معاون و ریاست مرکز، مبنی بر برگزاری دوره‌های میان‌مدت، کوتاه‌مدت و کارگاهی از شهرستان‌های مختلف؛

3. هماهنگی با مراکز درخواست کننده و استادان مرتبط و تهیۀ وسایل ایاب و ذهاب و اعزام استادان بر اساس جدول زمانی تنظیم شده؛

 4. ارسال فرم ارزشیابی استادان و دانش‌پژوهان و رصد و به دست آورن میزان رضایتمندی از فعالیت آموزشی صورت گرفته؛

5. پیگیری در جهت دریافت لیست اسامی و گزارش­های تصویری؛

6. تهیه و تنظیم برگه‌های آزمون بر اساس سؤالات استادان و ارسال آن به مراکز استانی؛

7. دریافت برگه‌های آزمون و ارسال برای استادان و درج نمره­ها در کارنامۀ آموزشی دانش‌پژوهان؛

8. تهیه و تنظیم لیست دانش‌پژوهان دورۀ میان‌مدت و کوتاه‌مدت مشمول کمک‌هزینۀ تحصیلی؛

9. تهیۀ منابع آموزشی بر اساس درخواست استادان و موافقت ریاست مرکز و ارسال آن به مراکز آموزشی؛

10. تهیۀ مشخصات کامل دانش‌پژوهان موفق و تنظیم گواهینامۀ قبولی و ارسال آن به مراکز؛

11. رصد و جمع­آوری اطلاعات مربوط به نیازهای آموزشی و تجزیه و تحلیل آنها و هماهنگی با نهادها و سازمانهای مربوطه، نظارت و برنامه­ریزی لازم به منظور اجرای مطلوب دوره­های آموزشی در استانها.

 

سه. ادارۀ آموزش و تربیت مربی کودک و نوجوان

کودکــان افسانه­هــا مـی­آورند

درج در افسانه­شان بس سرّ و پند

 هدایت و تربیت دینی از آموزه­های فرازین و بنیادین در آیات وحیانی و روایات ولایی است که همۀ آدمیان را در خطاب آورده است؛ اما کودکان و نوجوانان، در این خطاب، اهمیت ویژه یافته­اند؛ چرا که آنان به فطرت پاک الاهی – انسانی نزدیک­تر و از آن برخوردارترند.

 از سوی دیگر نیز نقش­پذیری و تأثیرپذیری کودکان و نوجوانان دارای دو ویژگی شتابناکی و ماندگاری است و همین امر موجب می­شود که اوّلیت و اولویت هدایت و تربیت دینیِ آنان را در پی داشته باشد و فرایند آن را با ظرافت­های ذوقمندانه و لطافت­های سزامندانه و آگاهی­های کارشناسانه همراه سازد.

 با این نگاه و دیدگاه که به بیان و بنان آمد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم، از حدود سال 1360، به تشکیل و تأسیس واحدی با عنوان «مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان» همت گماشت و در سه زمینۀ محتوا (content)، قالب (form) و روش (method) گام­های بلند و فرازمندی را برداشت.

 شایان بیان است که مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانآن که اینک با عنوان «ادارۀ آموزش و تربیت مربی کودک و نوجوان» در مرکز آموزش‌های کاربردی در حال خدمتگزاری است، از حدود سال 1360 تاکنون (1397)، به تعلیم و تربیت حدود 7000 مربی کودک و نوجوان (اعم از خواهران و برادران) پرداخته است و نیز فعالیت‌های زیر را در کارنامه و برنامه­های خود رقم زده و عملیاتی ساخته است:

  1. بررسی و شناسایی نیازها بر اساس نیازسنجی و آسیب‌شناسی؛
  2. ارتقای سطح دانش‌ عمومی و پژوهشی مربیان کودک و نوجوان؛
  3. ارتقای آگاهی‌های فرهنگی­، ­سیاسی و اجتماعی مربیان کودک و نوجوان؛
  4. ۀ خدمات آموزشی، فرهنگی و فوق برنامه به مربیان کودک و نوجوان؛
  5. بررسی و شناسایی اولویت‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی و آسیب‌شناسی؛
  6. تهیۀ سرفصل‌های آموزشی - تخصصی، کاربردی و مهارتی مربیان کودک و نوجوان؛
  7. برگزاری و ارائۀ آموزش‌های تخصصی در زمینۀ تربیت مربیان کودک و نوجوان؛
  8. طراحی و بهسازی نظام آموزشی - تخصصی، کاربردی و مهارتی مربیان کودک و نوجوان؛
  9. اجرای برنامه‌های آموزشی ابلاغی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛
  10. ۀ کتاب­ آموزشی­ ویژۀ مربیان مدارس قم، با عنوان ضیافت (ویژۀ ماه رمضان)؛
  11. ۀ کتاب­های آموزشی برای امام جماعت­های مدارس سراسر کشور، با عنوان برسر سفرۀ نماز و در سایۀ نماز به سفارش ستاد اقامۀ نماز کشور.
  12. مشارکت در تألیف کتاب­های درسی؛
  13. ارتقای مهارت‌های پژوهشی مربیان کودک و نوجوان؛
  14. مشارکت در طرح­های پژوهشی - تخصصی خُرد و کلان؛
  15. ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی مربیان کودک و نوجوان؛
  16. ۀ سرفصل‌های پژوهشی­-­تخصصی، عمومی، کاربردی و مهارتی مربیان کودک و نوجوان؛
  17. تهیه و تدوین متون، آیین‌نامه‌ها و دستور عمل‌های موردنیاز و ارائۀ پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی به معاونت فرهنگی و تبلیغی.
  18. اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی کشور؛
  19. اعزام روحانی و مربی به مناطق مشترک (تشیع و تسنن)؛
  20. اعزام روحانی و مربی در تابستان با عنوان طرح هجرت؛
  21. اعزام روحانی و مربی به کانون­های اصلاح تربیت سراسر کشور؛
  22. اعزام روحانی و مربی به پارک­ها، امام زاده­ها و بقعه­های متبرکه؛
  23. اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی خارج از کشور؛
  24. اعزام روحانی و مربی به مدارس به عنوان امام جماعت در طول سال تحصیلی؛
  25. اعزام روحانی و مربی به نمایشگاه­های بین‌المللی و استانی و شهرستانی کتاب و قرآن؛
  26. اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی پیش­دبستانی، مهدهای قرآنی و مهدهای کودک؛
  27. اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی در دو مقطع ابتدایی و متوسطۀ استثنایی کشور؛
  28. اعزام روحانی و مربی به مناطق زلزله زده و اردوگاه­های سراسر کشور (آموزش‌وپرورش، بهزیستی، کمیتۀ امداد، نیروهای مسلح و...).
  29. برگزاری برنامه­های معارفی در طول سال تحصیلی با عنوان طرح اُمیدان؛
  30. برگزاری مناسبت­های ویژه (جشن­های تکلیف پسران و دختران، احکام آمادگی تکلیف، مشاورۀ خانواده، جشن قرآن، جشن نماز و...)؛
  31. برگزاری مناسبت­های مذهبی (اعیاد اسلامی، ولادت­ها و شهادت­های ائمه –علیهم السلام -­، ماه محرم و صفر، ایام فاطمیه، هفتۀ وحدت، دهۀ کرامت، هفتۀ مهدویت و ...)؛
  32. برگزاری مناسبت­های ملی و ... (آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، جشن ­شکوفه­ها، روز دانش­آموز، هفتۀ معلم، هفتۀ دفاع ­مقدس، هفتۀ بهداشت، دهۀ مبارک ­فجر، جشن الفبا و ...).

     قابل یادسپاری است ادارۀ آموزش کودک و نوجوان در سال 1396 برای نخستین بار به برگزاری نمایشگاه تخصصی تربیت دینی کودکان و نوجوانان «شمیم ایمان» و با محور تعمیق باورهای دینی در نسل کودک و نوجوان اهتمام ورزید که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

چهار. ادارۀ خدمات آموزشی

سحر دیدم درخت ارغوانی

کشیده سر به بام خسته‌جانی

به گوش ارغوان، آهسته گفتم

بهارت خوش که فکر دیگرانی

هر برنامه و فعالیت آموزشی در صورتی موفق خواهد بود و به سرمنزل مقصد و مقصود خواهد رسید که هم در بخش نرم­افزاریِ آموزشی و هم در بخش سخت­افزاریِ آموزشی موفق باشد و گاه یک برنامه و فعالیت آموزشی اگر خوب پشتیبانیِ خدماتی و سخت‌افزاری نشود، چه بسا که از دستیابی به اهداف مورد نظر بازماند و از همان نیمۀ راه بازگردد. برخی از امور و فعالیت‌های ادارۀ خدمات آموزشی عبارت است از:

  1. پیگیری و انجام دادن امور پشتیبانی مرکز؛
  2. اطلاع‌رسانی‌های مختلف ثبت نام، پذیرش، جذب و جز آن؛
  3. پشتیبانی امور گوناگون برگزاری کلاس‌ها؛
  4. صدور گواهی‌های لازم فراگیران برای سازمان‌های مختلف؛
  5. تهیۀ متون درسی و منابع آموزشی؛
  6. خدمت‌رسانی به کتابخانۀ مرکز و سرویس‌دهی به فراگیران؛
  7. پیگیری و انجام دادن امور اعزام استادان به مناطق گوناگون؛
  8. صدور گواهینامه‌های پایان دورۀ آموزش­پذیران؛
  9. برگزاری مراسم سپاس و قدردانی از استادان در مناسبت‌های مختلف؛
  10. پیگیری و انجام دادن امور کمک‌هزینۀ تحصیلی فراگیران؛
  11. تنظیم بودجۀ سالانۀ ادارات مرکز؛
  12. انجام دادن تایپ و تکثیر جزوه‌ها و فرم‌های آموزشی و مانند آن.

 

پنج. برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر

عشق و شباب و رندی مجموعۀ مراد است

چون جمع شد معانی، گوی بیان توان زد

 مرکز آموزش‌های کاربردی، همسو و همخوان با چهار ادارۀ خود و متناسب با نیازهای آموزشی، پژوهشی و نگارشی خویش، برنامه‌ها و فعالیت‌های مکمل و دیگری را نیز انجام داده و محقق کرده است؛ از جمله:

در دفتر زمانه فُتد نامش از قلم

هر ملتی که مردمِ صاحب‌قلم نداشت

 با توجه به این که تبلیغ بر سه گونه است:

  • با گفتار؛
  • با نوشتار؛
  • با رفتار.

 مرکز آموزش‌های کاربردی، در بُعد تبلیغ نوشتاری، آثار و تألیفات زیر را منتشر کرده است:

  1. مرزبانی از مکتب اهل‌بیت – علیهم‌السلام -، آیت‌ الله جعفر سبحانی؛
  2. نقد وهابیت، آیت ‌الله جعفر سبحانی؛
  3. شبهات قرآنی، آیت ‌الله محمدهادی معرفت؛
  4. دین‌شناسی و معرفت دینی، استاد احمد واعظی؛
  5. تشیع (هویت و تاریخ)، استاد محمدتقی سبحانی؛
  6. نقد تصوف، استاد عبدالحسین خسرو پناه؛
  7. وحی و خاتمیت، استاد علی ربانی گلپایگانی؛
  8. توحید و خداشناسی، استاد حسن معلمی؛
  9. عدل، استاد رضا برنجکار؛
  10. ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی، استاد محمدجواد ارسطا؛
  11. معاد، استاد علی شیروانی؛
  12. امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی؛
  13. مهدویت، استاد نجم­الدین طبسی؛
  14. نقد عرفان‌های انحرافی، استاد حمید نگارش؛
  15. مجموعۀ سه ‌جلدی سلفی­گری و وهابیت؛
  16. جستارها (مجموعۀ مقالات در زمینۀ فرقه‌های انحرافی).

 

نرم‌افزارهای آموزشی

گر بساط سخن امروز کساد است «کلیم»

تازه کن طرز که در چشم خریدار آید

       مرکز آموزش‌های کاربردی، در زمینۀ نرم‌افزارهای آموزشی، آثار زیر را تولید کرده است:

  1. آموزش شیعه­شناسی (110 جلسۀ 30 دقیقه‌ای)؛
  2. نقد مسیحیت تبشیری (19 مستند 30 دقیقه­ای)؛
  3. نقد فرقه‌های انحرافی (25 جلسۀ 30 دقیقه‌ای)؛
  4. روش کلاسداری برای کودکان و نوجوانان، استاد محمدحسن راستگو؛
  5. ناگفته‌های کلیسا.

 

ج. مجله

 حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان

 این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

     گفتنی است این مرکز با هدف آشنایی مسئولان ارشد فرهنگی کشور با آموزه‌های وحیانی و ولایی و مرزبانی از مکتب ناب اهل ‌بیت – علیهم‌السلام – و رصد و تحلیل تحولات ادیان، مذاهب و فرقه‌های گوناگون، مجله‌ای با عنوان «مرزبان‌نامه» را تاکنون (سال 1397) در 10 شماره تولید و منتشر کرده و آثار و بازتاب‌های سودمند و سزامندی را به ارمغان آورده است.

 

د. کتابخانه‌های تخصصی

 نیست کاری به دورویان جهانم «صائب»

 روی دل از همه عالَم به کتاب است مرا

          مثلث طلایی و عوامل موفقیت در هر مهارتی عبارت است از:

 

      مرکز آموزش‌های کاربردی، با هدف مطالعه­افزایی و منبع­شناسی مبلّغان، مربیان، استادان و همۀ علاقه‌مندان به مسائل و مباحث تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و نیز ادیان، مکاتب و فرقه‌ها، در مجموعۀ سازمانی خود به تأسیس دو کتابخانۀ تخصصی کودکان و نوجوانان (از سال 1362) و فِرَق و ادیان (از سال 1385) اهتمام ورزیده است. این کتابخانه با بیش از پانزده هزار منبع عمومی و تخصصی، آمادۀ سرویس‌دهی به برادران و خواهران حوزوی و جز آن است و تا کنون راهنما و راهگشای خوبی در این زمینه برای بیش از 1300 عضو از کارشناسان تعلیم و تربیت کودک و نوجوان و فرق و ادیان و مبلّغان اهل تحقیق، تألیف و تدریس بوده و این کتابخانه، از نظر کیفیت و کمیت، روز­به­روز در حال افزایش و گسترش است.

      آن چه به قلم آمد و بر کاغذ نوشته شد، کمی از بسی و نمی از یمی بود از برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز آموزش‌های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی که امید می‌رود خوانندگان و علاقه‌مندان را مقبول افتد و در نظر آید؛ البته هماره در خاطر داریم و بر زبان جاری می‌سازیم:

این ‌همه گفتیم لیک اندر بسیچ         بی­عنایات خدا هیچیم هیچ

 

ای غایت عقل و عشق در گفت و شنفت         در ختم سخن حمد تو می‌باید گفت

 

مرکز آموزش‌های کاربردی

معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم

نشانی: قم، گلزار شهدا، ابتدای بلوار بسیج، کوچۀ 39، پلاک 86

تلفن: 37740744-025