روانشناسی تبلیغ

براي روان‌شناسي، تعاريف متعددي ارائه شده است و هر کدام از نظريه پردازان حوزة روان‌شناسي، متناسب با مباني فکري خود (رفتاري نگري، انسان نگري، شناختي و غيره) تعريفي را ارائه نموده‌اند. ما فقط به يک تعريف از روان‌شناسي که تقريباً مورد اتفاق است اشاره مي‌کنيم....

تعریف روانشناسی:

براي روان‌شناسي، تعاريف متعددي ارائه شده است و هر کدام از نظريه پردازان حوزة روان‌شناسي، متناسب با مباني فکري خود (رفتاري نگري، انسان نگري، شناختي و غيره) تعريفي را ارائه نموده‌اند. ما فقط به يک تعريف از روان‌شناسي که تقريباً مورد اتفاق است اشاره مي‌کنيم.

علم روان‌شناسي، به مطالعة رفتار و فرايندهاي رواني مي‌پردازد و به عبارت ديگر روان‌شناسي علم مطالعة رفتار و زير ساخت‌هاي آن است (مطالعة رفتار ظاهري و دروني). (اتکينسون و ديگران، زمينه روان شناسي، ج1، ص29).

تعریف تبلیغ:

تبلیغ در لغت به معنای «رسانیدن، رساندن پیغام یا خبر»، «موضوعی را به اطلاع عموم رسانیدن» و ایصال و رساندن است. (فرهنگ لغت فارسی عمید / فرهنگ فارسی معین)

واژه «تبليغ»، از ريشه «بلوغ» و «بَلاغ» به معناى رساندن كاملِ پيام، خبر، انديشه و سخن به ديگرى است. (محمد محمّدى رى‏شهرى، ، تبلیغ بر پایه قرآن و حدیث، ص17)

تبليغ در معنای مصطلح و مفهوم کلي آن عبارتست از: رساندن پيام به ديگري از طريق برقراري ارتباط به منظور ايجاد دگرگوني در بينش و رفتار او و بر سه عنصر اصلي پيام دهنده، پيام گيرنده و محتواي پيام مبتني است. (محمد تقي رهبر، پژوهشي در تبليغ، ص۸۰)

تعریف روانشناسی تبلیغ:

استفاده از راهبردهای روان‌شناختی در تبلیغ، مثل استفاده از اصول ارتباط، چون تبلیغ ارتباط تنگاتنگی با ارتباط دارد و گاهی خود ارتباط است.
 
                                                                

نگارنده:  حجت الاسلام و المسلمین عباس جوانشیر

پیوستاندازه
PDF icon روانشناسی تبلیغ pdf595.02 کیلوبایت