تعریف روانشناسی:
براي روانشناسي، تعاريف متعددي ارائه شده است و هر کدام از نظريه پردازان حوزة روانشناسي، متناسب با مباني فکري خود (رفتاري نگري، انسان نگري، شناختي و غيره) تعريفي را ارائه نمودهاند. ما فقط به يک تعريف از روانشناسي که تقريباً مورد اتفاق است اشاره ميکنيم.
علم روانشناسي، به مطالعة رفتار و فرايندهاي رواني ميپردازد و به عبارت ديگر روانشناسي علم مطالعة رفتار و زير ساختهاي آن است (مطالعة رفتار ظاهري و دروني). (اتکينسون و ديگران، زمينه روان شناسي، ج1، ص29).
تعریف تبلیغ:
تبلیغ در لغت به معنای «رسانیدن، رساندن پیغام یا خبر»، «موضوعی را به اطلاع عموم رسانیدن» و ایصال و رساندن است. (فرهنگ لغت فارسی عمید / فرهنگ فارسی معین)
واژه «تبليغ»، از ريشه «بلوغ» و «بَلاغ» به معناى رساندن كاملِ پيام، خبر، انديشه و سخن به ديگرى است. (محمد محمّدى رىشهرى، ، تبلیغ بر پایه قرآن و حدیث، ص17)
تبليغ در معنای مصطلح و مفهوم کلي آن عبارتست از: رساندن پيام به ديگري از طريق برقراري ارتباط به منظور ايجاد دگرگوني در بينش و رفتار او و بر سه عنصر اصلي پيام دهنده، پيام گيرنده و محتواي پيام مبتني است. (محمد تقي رهبر، پژوهشي در تبليغ، ص۸۰)
تعریف روانشناسی تبلیغ:
استفاده از راهبردهای روانشناختی در تبلیغ، مثل استفاده از اصول ارتباط، چون تبلیغ ارتباط تنگاتنگی با ارتباط دارد و گاهی خود ارتباط است.
نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین عباس جوانشیر
پیوست | اندازه |
---|---|
![]() | 595.02 کیلوبایت |