دوره فن خطابه
فن خطابه
آفلاین
رایگان
5 روز پس از ثبت نام، دسترسی به محتوای آموزشی ایجاد خواهد شد
مجازی
25ساعت
مهلت ثبت نام پایان رسیده
دوره شروع شده است
دوره اتمام یافته است
زمان ثبت نام به اتمام رسیده است
ارکان سخنرانی دینی (سخنران، پیام، مخاطب )
توجه به ابزار احساس و رفتار مخاطب شناسی توجه به شرایط انتخاب موضوع توجه ویژه به شروع نوشتن طرح سخنرانی مساله یابی و تعیین زاویه دید نقطه اوج و خاتمه در سخنرانی مطالعه و یادداشت برداری (فیش نویسی ) چینش مطالب بر اساس تاثیرگذاری در اندیشه
راهای ایجاد اعتماد به نفس
اشرف مواد : قرآن و روایات ( احادیث ، ادعیه ، زیارات ماثوره و سیره معصومین علیهم السلام شامل فعل و تقریر معصومین علیه مالسلام) سایر مواد : شعر ، داستان ، قطعات ادبی ، ضرب المثل ، تمثیل ، تشبیه ، مثال ، نمونه ، نقل قول بزرگان ، سیره ی بزرگان ، آمار ، طنز ، لطیفه ، کنایات مردمی و...
راه های اقناع اندیشه ( تاثیر در اندیشه)
به کار گیری کلمات و جملات زیبا و موزون از جمله شعر ، قصه ، فطعات ادبی و داستانی . به کارگیری روش های ارتباط غیر کلامی ( به جا و هماهنگ با کلام ) انواع ارتباط غیر کلامی: زبان آوایی : فراز و نشیب ،سرعت و فرصت ، تغییر لحن در کلمات غیر زبان آوایی :حالات چهره ، تماس چشمی ، حرکت دست و سر و بدن و... گره زدن بحث با مخاطب رعایت اصل تنوع ( تنوع در مواد ، در روش های غیر کلامی ، در مخاطب قراردادن و ... خلاقیت در اجراء شروع و پایان جذاب و به یادماندنی صوت زیبا برانگیختن اعجاب مخاطب خرق عادات کلیشه ای در محتوا وا اجراء
راه های ایجاد انگیزه اولیه( راه های شروع سخنرانی)
تعریف ضرورت انواع: به لحاظ موضوع : اخلاقی ، عرفانی ، سیاسی ، اجتماعی و ... . به لحاظ سبک و اسلوب : حماسی ، خطابی ، محاوره ای ، تجزیه و تحلیل ، توصیف و تبیین و ... . به لحاظ ابزار : رادیو ، تلویزیون ، منبر و ...
راه های تحریک احساس
رسا گویی( همراه با عنوان و موضوع جذاب ) ابهام گویی ( ابهام در موضوع نه در مطالب ، مناسب با برخی اقشار ، از حوصله مخاطب خارج نباشد) در ذیل هر یک از این قالب کلی روش های ذیل می تواند اجراء شود : طرح سؤال (کاربردی و مناسب با مخاطب باشد ، و در عین حال در حد ضرورت پرورش داده شود ، حتی المقدور از زبان و با ادبیات مخاطب باشد ، واقعا مطرح باشد و بی جهت ذهن مخاطب را درگیر نکند ، به خوبی جواب داده شود) تعریف از مطلب ( تعریف از خود مطلب ، تعریف از منبع ، تعریف از گوینده یا نویسنده مطلب) ضرورت مطلب تقسیم بندی اعجاب سایر روش ها
راه های ماندگاری بحث
سخنران ( ویژگی های علمی ، اخلاقی ، شخصی ، شخصیتی و فنی ) مخاطب ( سن و جنسیت ، فهم و تحصیلات ، میل و نیاز ، داوطلب و اجباری ، جغرافیا و فرهنگ و آداب و رسوم ، ذائقه شناسی و ادبیات گفتار ، تعداد ، ویژگی های روحی ، دین و مذهب ، متاهل و مجرد و... ) سخن و پیام ( پیام و اهداف کلی که از آیات و روایات به دست می آید ، ویژگی های کلی سخن پیام های خرد و جزیی )
شرایط و روش های ایجاد تفهیم
دسته بندی مطالب( جدید ، فایده دار ، منطقی و ...) تکار مناسب مطالب ( لفظی و مفهومی) اتخاب عنوان برای سخنرانی (جذاب و کوتاه) استفاده از کلمات و جملات ویژه و برجسته سازی آن استفاده از زبان طنز و کنایه ارائه جمع بندی در پایان سخن
عناصر سازنده سخن ( مواد سخنرانی)
دسته بندی و نظم منطقی مطالب. تکرار مطالب در صورت لزوم (لفظی و مفهومی). به کاربردن جملات کوتاه و عبارات روان و گویا. ارائه جمع بندی در پایان سخن ، عینی کردن بحث ( استفاده از تمثیل ، مثال ، نمونه ، داستان و ...)رعایت هم سطحی بحث با مخاطبین. توجه به موانع ارتباطی ( تیک های کلامی و حرکتی سخنران ، وضعیت نامطلوب سخنران و جلسه ، لهجه نامناسب سخنران و...) .
مراحل تنظیم سخنرانی
عوامل ظاهری ( تسلط بر بحث ، همراه داشتن یادداشت و طرح سخنرانی ، کسب تجربه ، عدم تلقین و اقرار به ضعف خود ، عدم توجه به شان و تحصیلات بالای مخاطبین ، توجه به اجرای قوی در شروع ، شکستن فضا و حریم های کاذب بین سخنران و مخاطبین به ویژه در ابتدای سخنرانی و ...) عوامل باطنی ( توکل به خدای متعال ، توسل به معصومین علیهم السلام ، با وضو بودن ، قبل از سخنرانی نماز خواندن یا روزه گرفتن و...)
کلیات
مستند سخن گفتن به ویژه در استفاده از منابع معتبر (اشخاص یا کتب یا ...) و ابراز در استنادگویی. غنای علمی بحث و تسلط در بیان آن کشف رابطه های نو ، ارائه زاویه جدید در مباحث و نکته پردازی پرورش مطلب ( توضیح و تحلیل مناسب مطلب) صحت گفتار ( آیات ، روایات ، اشعار و... جملات و کلمات عادی ) استفاده بجا از مواد مختلف عدم پراکنده گویی در مباحث و ...