دوره جامعه شناسی تبلیغ

دوره جامعه شناسی تبلیغ

جامعه شناسی تبلیغ

 

آفلاین
رایگان

 

5 روز پس از ثبت نام، دسترسی به محتوای آموزشی ایجاد خواهد شد

نحوه برگزاری:
مجازی
مدت زمان:
20ساعت
مهلت ثبت نام:
زمان شروع دوره:
دوره شروع شده است
زمان اتمام دوره:
1403/03/31
سامانه آموزش مجازی
راهنمای ثبت نام
ارتباط با کارشناسان
گواهی دیجیتال
سرفصل‌ها
 تعریف فرهنگ عناصر فرهنگ و نسبت آن با دین (عناصر فرهنگ از دو منظر دینی و جامعه شناختی)(عقائد ، ارزش ها ، هنجارها ، نهاد ها ، آداب و رسوم ، عرف و سنت) کارکردهای عناصر فرهنگی( آشکار ، پنهان ، مثبت و منفی) تقسیمات فرهنگ ، احکام و لوازم آن ها: فرهنگ غالب و خرده فرهنگ (1.موافق: اقلیمی ، قومی ، دینی ، مذهبی ، صنفی ، سِنّی - 2.معارض) فرهنگ واقعی ، فرهنگ آرمانی فرهنگ مجسم و فرهنگ غیر مجسم عناصر مطلق و عناصر نسبی فرهنگ راه های باز شناسی فرهنگ ها تغییر فرهنگی و تغییر اجتماعی ویژگی های تغییر فرهنگی ( مثل بطیء بودن ، نا محسوس بودن و ...) موضوع تغییر فرهنگی سطح تغییر فرهنگی(فردی ، گروهی ، سازمانی ، نهادی ) کارگزاران و عوامل تغییر فرهنگی ( نخبگان ، تکنولوژی ، ایدئولوژی و ...) مکانیسم تغییر فرهنگی و نقش مبلغ شبیخون تغییر فرهنگی ، تعامل فرهنگی و نقش مبلغ
 دین ، جامعه پذیری ، فرهنگ پذیری عوامل جامعه پذیری و فرهنگ پذیری ( خانواده ، رسانه ، گروه همسالان ، مراکز آموزشی ، گروه های شغلی ، دوره سربازی ، مراکز مذهبی) الف) نقش خانواده در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری : 1.تعریف خانواده 2. اهمیت و ضرورت بحث از خانواده در تبلیغ 3. محورهای تبلیغی در حوزه خانواده( جایگاه خانواده در اسلام ، کارکردهای خانواده : تربیتی ، نظارتی ، عاطفی و حمایتی . بررسی موانع کارکردهای تربیتی – نظارتی خانواده :تعارض ها ، ضعف روابط بین اعضاء و اشتغال زنان) ب) رسانه ها و نقش آن: 1. انواع رسانه ( نوشتاری ، شنیداری ، تصویری) 2. کارکردهای رسانه ( آموزشی ، اطلاع رسانی ، همگن سازی ، افزایش تعلق اجتماعی و کارکرد تفریحی ) 3. رسانه و آسیب ها ( کم شدن ارتباطات عمیق اعضاء خانواده ، کم شدن محبت بین اعضاء ، تغییر فرهنگ دینی از طریق تغییر در نگرش ها ، ارزش ها و نماد ها از دو راه آشکار و پنهان ) ج ) گروه همسالان : 1.اهمیت همسالان در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری 2. معیارهای دینی تشکیل گروه همسالان 3 . وظایف دینی گروه همسالان ( امر به معروف ، نهی از منکر ، ارشاد و خیرخواهی ، عدم متابعت در معصیت و...) د ) مراکز آموزشی : 1.از مهد کودک تا مراکز دانشگاهی و حوزوی 2. ضرورت حضور تبلیغی در مراکز مختلف آموزشی 3. توجه به نیاز ها و تناسب ها در محیط های آموزشی ه) گروه های شغلی : 1.تبیین تاثیر شغل در جامعه پذیری 2. تاثیر همکاران و محیط و) دوره سربازی : 1. اهمیت و تاثیر دوره سربازی 2. چند نکته مهم ( زمان سخنرانی ، رفع موانع تبلیغی ، تبدیل نشدن مبلغ به ابزار تبلیغ در محیط تبلیغی ، مقابله با انحرافات و آسیب های احتمالی ساختاری و غیر ساختاری در مراکز نظامی ) ز) انواع مراکز مذهبی ( مسجد ، حسینیه ، تکیه ، هیئت مذهبی ) 1.عناصر جامعه پذیری در مراکز مذهبی ( روحانی ، مداح ، هیئت امناء سایر موارد مثل معلمین قرآن ، خانم جلسه ای و تحصیل کرده های غیر حوزوی ) 2. آسیب شناسی مراکز مذهبی از جهت شیوه محتوا ، سازماندهی و مدیریت آیین نامه ها و مراسم مذهبی
تعریف انحرافات اجتماعی از منظر دینی و جامعه شناسی انحرافات و رسالت مبلغ : الف) برحسب مراتب (انحرافات اعتقادی و ارزشی ، انحرافات اخلاقی و هنجاری ، انحرافات عرفی و انحرافات نمادین ) ب) بر حسب سطح ( فردی و گروهی ) ج) دیگر انواع انحرافات (مثل نخستین و ثانوی ) تبیین انحراف تاثیر شخصیت عوامل فیزیکی و متافیزیکی عوامل اجتماعی ( هم نشین ، نخبگان حاکم و غیر حاکم ، کاهش نظارت اجتماعی ، تعارض فرهنگی و ساختار اجتماعی اسیب ساز ) کنترل اجتماعی (انواع کنترل ) کنترل درونی ( از راه فرهنگ پذیری ) کنترل بیرونی ( امر به مخعروف و نهی از منکر) اعم از رسمی و غیر رسمی مکانیسم کنترل بیرونی : اهرم های کنترل رسمی ساز و کار کنترل غیر رسمی
تعریف پایگاه و نقش ( از منظر جامعه شناختی و دینی) الگوی نقش و گروه مرجع انواع پایگاه های اجتماعی( اکتسابی ، اجتماعی) پایگاه و نقش اجتماعی روحانیت (از طلبه تا مرجع تقلید) تغییر در پایگاه روحانیت و عوامل آن موانع ایفاء نقش مبلغ فشار نقش در تبلیغ دلزدگی از نقش تعارض گفتار با رفتار مبلغ
ساختار اجتماعی جدید و تبلیغ
مفاهیم( جامعه – جامعه شناسی – تبلیغ – مبلغ ) اهمیت و ضرورت آشنایی با جامعه شناسی در تبلیغ حوزه های جامعه شناختی مؤثر در تبلیغ
ایتا روبیکا