رفتن به محتوای اصلی

مقامات حضرت فاطمه السلام علیها در کتاب وسنت

 	مقامات حضرت فاطمه السلام علیها در کتاب وسنت
پدید آورنده(ها):
مترجم(ان):
محل نشر/ناشر:
سال نشر:
1385
گروه سنی:

مقامات حضرت فاطمه علیها السلام در کتاب و سنت، ترجمه فارسی «مقامات فاطمة الزهراء(س)» محمد سند بحرانی است که توسط احمد خوانساری انجام گرفته است.

این کتاب، در حقیقت نتیجه یکی از مباحثی است که برای پاسخ به برخی سؤال هایی که از آنها غفلت شده، تنظیم گردیده است؛ از آن جمله مقام حضرت زهرا(س) و ماهیت حجیت و ولایت آن بانوی الهی است.

برای اجابت این قبیل سؤال ها مؤلف مباحثی با محوریت قرآن کریم و مفسریت سنت نبویه و ائمه هدی(ع) عنوان کرده که البته کاملا با استدلال های فقهی و کاربردی مقرون است.

نکته دیگر، استفاده مؤلف محترم از ادله مورد اتفاق شیعه و سنی است؛ لذا بسیاری از مقامات آن حضرت از لابه لای کلمات بزرگان اهل سنت به تصویر کشیده شده است.

در واقع این کتاب بحثی کاملا استدلالی و علمی در مورد مقامات و حجیت ولایت الهی آن حضرت است که در ابتدا به صورت تقریر مطالب، به عنوان «مقامات فاطمة الزهراء(س) فی الکتاب و السنة» به قلم فاضل گران قدر آقای سید محمدعلی الحلو، به زبان عربی چاپ شده است و پس از ترجمه کامل و البته آزاد و با حفظ مطالب اصلی آن، جلسه های دیگری با استاد شیخ محمد سند برگزار و تحقیقات جدیدی بدان اضافه گردید که اینک در اختیار همه علاقه مندان به آن بانوی بزرگ قرار می گیرد

از جمله نقاط قوت کتاب این است که بیشتر از ادله مورد قبول شیعه و سنی بهره برده است؛ به همین جهت، بسیاری از مقامات آن حضرت را از میان کلمات بزرگان اهل سنت به تصویر کشیده است.

در روایتی از امام حسن عسکری(ع) آمده است که ما حجت خداوند بر خلق هستیم و مادر ما فاطمه حجت خدا بر ماست. نویسنده با ذکر این حدیث، شواهدی بر مدعای خود می آورند؛ مثل روایاتی که در مورد مصحف فاطمه(س) آمده و مدلولشان این است که این کتاب شریف، واسطه علمی بین ائمه و خداوند تبارک و تعالی در علم محفوظ می باشد و در آن، همه وقایع تا روز قیامت آمده است؛ در نتیجه فاطمه زهرا(س) با این منبع فراگیر علوم بر ائمه اطهار حجت می باشد؛ همان گونه که پیامبر اکرم به واسطه قرآن کریم حجت بر ائمه(ع) است... و وساطت آن حضرت به لحاظ ارتباط وی با عالم انوار می باشد.

مؤلف با توجه به روایتی از امام جعفر صادق(ع) - که فرمودند: مریم سیده زنان دوره خویش بود، لکن فاطمه سیده زنان عالمین از پیشینیان و پسینیان است- معتقد است که حضرت مریم(س) تمثیلی است از فاطمه مرضیه در قرآن؛ به همین جهت به مقایسه ای بین حضرت زهرا(س) و مریم مقدس دست می زند و با ذکر تفسیر آیاتی که در مورد مقامات حضرت مریم(س) آمده است، به بررسی افضلیت حضرت زهرا(س) بر حضرت مریم(س) می پردازد (این مطلب در مقام سوم مورد بررسی قرار گرفته است).

ایتا روبیکا