تربیت طربناک: ذهنانگیز و دلانگیز: شور و طرب در تربیت
نگارنده در چهار فصل نخست این كتاب، علاوه بر تعاریفی درباره خلاقیت، نوآفرینی، آفرینندگی، بحث ذاتی بودن، عوامل دخیل و آموزشی بودن خلاقیت را مطرح ساخته است .پس از آن راههای پرورش و ضرورت ویژگیهای فعالیت خلاق، موانع، محركها، توسعه، تكوین رفتار و آموزش خلاقیت را بررسی میكند ;آنگاه این مباحث را تشریح مینماید : قوانین خلاقیت و بازیهای خلاق در كودكان و تفكر آفرینشی و تواناییها، نمونه سوالها و پاسخها، ویژگیهای آزاد آفریننده و آموزش آفرینندگی .در فصل آخر كتاب نیز با توجه به برنامههای رشد خلاقیت، انواع تمرینهای خلاقیت و آفرینندگی توضیح داده شده است .نویسنده تصریح میكند : "فردا دیگر دیر است ;اكنون باید برای پرورش خلاقیت كودكان و نوجوانان تلاش نمود .نحوه تفكر مثبت، اندیشیدن خلاق، روشهای یافتن مساله و حل مساله، تصمیمگیری، استمرار در تفكر، از اركان مهم تواناییهایی انسان و بشریت است ; كه با كمال تاسف در كشور و در سیستم آموزشی ما كمتر بدان پرداخته شده است و در دروس و برنامههای آموزشی و دانشجویان در این باره كم سخن رفته و كارهای موثر كمتری انجام شده است ...باروری اندیشه این تشنهكامان به پرورش خلاقیت و بالا بردن اعتماد به نفش آنان بستگی دارد .بیان نكتههای متنوع، حالتهای تازه، بهرهگیری از روشهای تغییر فضای كلاس، بهرهجویی از روشهای كار گروهی و تشویق آنان، شكوفا شدن استعداد آنها را به دنبال دارد .