داستانهایی برای کندوکاو فلسفی: (مقطع راهنمایی: پایه ششم ابتدایی، هفتم و هشتم متوسطه) (جلد۲)
این کتاب دربردارنده مجموعهای از داستانهایی است که برای آموزش فلسفه به دانشآموزان پایههای ششم تا هشتم در برنامۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) استفاده میشود. «در داستان اول با عنوان «شاهد واقعی چیست؟» مفاهیمی چون صداقت، حرفهای معماگونه، تفاوت بین شاهد، مدرک و دلیل؛ مطرح میشود.
در داستان دوم موضوعاتی چون دزدی، حسادت، مجازات و وجدان مطرح شدهاند.
در داستان سوم با عنوان «کارلا و تاجر حریص» به مباحثی چون حریصبودن، احترام به قوانین، و کلکزدن به دیگران پرداخته شده است.
در داستان چهارم مفاهیمی چون پنهانکاری، تمرکز و حواسپرتی، تفاوت بین خیال و واقعیت انجام همزمان کارهای گوناگون، فکر دربارۀ فکر، چیستی ذهن از مفاهیم اصلی این داستان هستند.
داستان پنجم با عنوان «استدلال برای زور جوانی» صرفاً به موضوع مغالطه و شناسایی آن در سخن و استدلال میپردازد.
داستان ششم با عنوان «تکلیف انشا» مفاهیمی چون تفاوت بین قاعده و ملاک، چیستی داستان و نیز ویژگیهای یک داستان خوب مورد توجه قرار میگیرند.
داستان هفتم با عنوان «تینا و لاکپشت زمان» مضامینی چون شانس، گذر زمان و سفر در زمان به بحث گذاشته میشوند.
در داستان هشتم و نهم این مجموعه با عنوان «چه کسی قابل احترام است؟» و «حرف مردم» بهترتیب مفاهیم احترام، استدلال، نتیجهگیری منطقی و ملاک ارزشمندی انسانها در داستان اول و مشورت، عیادت، رعایت حال دیگران، گوشدادن به حرف دیگران، قضاوت و پذیرش کورکورانه در داستان دوم مطرح میشود.
در داستان دهم آرزوهای دوران کودکی واقعیتهای بزرگسالی، مسئلۀ مرگ و حیات، میل به جاودانگی و تحولات زندگی از مفاهیم مورد بحث هستند.
داستان آخر با عنوان «سارا و مینا» حول محور دوستی و مسائل مرتبط با آن است.»