کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان
«کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان» نوشته کتی کوهن(-۱۹۶۰)، روانشناس و مشاور خانواده است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم:
زمانی پسربچه هشت سالهای به من گفت: «من احساس میکنم در سیاره خودم زندگی میکنم و بقیه افراد نیز در این سیاره زندگی میکنند!» آنچه که او توصیف میکرد نشانه احساس تنهایی و گسست او از سایر کودکان همسنوسال خود بود. این مسئله برای یک کودک میتواند بسیار اضطراببرانگیز باشد.
یک کودک دارای هوش اجتماعی بالا، کودکی است که از مهارتهای لازم برای برقراری پیوند دوستی و حفظ آن برخوردار است. این قبیل کودکان بهآسانی با دیگران کنار میآیند، عزتنفس بالایی دارند، فعّالانه به صحبتهای دیگران گوش میدهند و تعارضات خود را با ابزارهای مسالمتآمیزی حل میکنند. کودک دارای هوش اجتماعی بالا بهطور غریزی آنچه را دیگران از او انتظار دارند، میفهمد و بدون تلاش زیاد قادر است یک وضعیت اجتماعی را سبکوسنگین کند. چنین کودکی بهراحتی به کودکانی که در حال بازی هستند، میپیوندد و با جریان گروه همگام میشود. کودک با توانایی اجتماعی بالا، نیازی به یادگیری این مهارتها ندارد، چراکه آنها برای او کاملاً طبیعی بهنظر میرسند. زمانی که والدین و همسالان به شیوه مناسبی رفتار میکنند، این کودک، خودبهخود این رفتارها را از آنها یاد گرفته و درسهایی را که آموخته است، درونی میکند. این قبیل کودکان عموماً برای یادگیری مهارتهای اجتماعی به هیچ آموزش رسمی نیاز ندارند، اما همه کودکان تا این اندازه خوششانس نیستند.
کتاب حاضر، گامهایی را که کودکتان برای برقراری رابطه دوستی و تداوم آن نیاز دارد، به شما ارائه میکند. اگرچه مهارتهای آموزش داده شده در کتاب میتوانند در خانه مورد بحث و تمرین قرار گیرند، اما در حضور سایر کودکان بهتر آموخته خواهند شد. این فنون بهعنوان بخشی از یک برنامه آموزشی گروهدرمانی، مهارتهای اجتماعی که کودکان ۴ تا ۱۸ سال و والدین آنها را شامل میشود، توسعه یافته است.