مشکلات نوجوانی و جوانی
هر جامعهای برای دستیابی به هدفهای خویش مرزهائی برای عقاید و رفتارهای پسندیده و ناپسند انتخاب یا تعیین میکند و به وسیله قوانین جاری، آئینهای دینی و اخلاقی و قواعد گروهی و سازمانی بر آنها نظارت میکند این مرزها که از ارزشها برمیخیزد هنجارها را نشان میدهند و در نهایت به تفکر و رفتار آدمی نظم میدهند و آن را هدایت میکنند.
افراد نیز براساس هدفها و نیازها (فردی و اجتماعی) آگاهانه یا نا آگاهانه و در ارتباط با شرایط محیطی، عقاید رفتارها، نقشها، وظائفی بر عهده میگیرند و با دنیای اطراف خود پیوندی نسبی دارند که خود یک حالت تعادلی را نشان میدهد.
اگر عاملی این نقشها و رفتارها را طوری تغییر دهد که تعادل فردی و اجتماعی او رامتغیرسازد میگوئیم مشکلی بوجود آمده است. بنا به گفته ی مولف ، اثر حاضر این است که اولیاء خانواده و مدارس با مسائل مختلفی که برای دانش آموزان به وجود می آید آشنا شوند تا به پیشگیری قبل از درمان بپردازد، زیرا با مراقبت های لازم و شناخت به موقع، مشکلات نوجوانان و جوانان می توان آنها را از فساد و تباهی رهانید و انسانی شایسته و معقول وارد اجتماع کرد.