دوره جامعه شناسی تبلیغ
جامعه شناسی تبلیغ
آفلاین
رایگان
5 روز پس از ثبت نام، دسترسی به محتوای آموزشی ایجاد خواهد شد
مجازی
20ساعت
مهلت ثبت نام پایان رسیده
دوره شروع شده است
دوره اتمام یافته است
زمان ثبت نام به اتمام رسیده است
انحرافات ، کنترل اجتماعی و نقش مبلغ
تعریف فرهنگ عناصر فرهنگ و نسبت آن با دین (عناصر فرهنگ از دو منظر دینی و جامعه شناختی)(عقائد ، ارزش ها ، هنجارها ، نهاد ها ، آداب و رسوم ، عرف و سنت) کارکردهای عناصر فرهنگی( آشکار ، پنهان ، مثبت و منفی) تقسیمات فرهنگ ، احکام و لوازم آن ها: فرهنگ غالب و خرده فرهنگ (1.موافق: اقلیمی ، قومی ، دینی ، مذهبی ، صنفی ، سِنّی - 2.معارض) فرهنگ واقعی ، فرهنگ آرمانی فرهنگ مجسم و فرهنگ غیر مجسم عناصر مطلق و عناصر نسبی فرهنگ راه های باز شناسی فرهنگ ها تغییر فرهنگی و تغییر اجتماعی ویژگی های تغییر فرهنگی ( مثل بطیء بودن ، نا محسوس بودن و ...) موضوع تغییر فرهنگی سطح تغییر فرهنگی(فردی ، گروهی ، سازمانی ، نهادی ) کارگزاران و عوامل تغییر فرهنگی ( نخبگان ، تکنولوژی ، ایدئولوژی و ...) مکانیسم تغییر فرهنگی و نقش مبلغ شبیخون تغییر فرهنگی ، تعامل فرهنگی و نقش مبلغ
جامعه پذیری ، فرهنگ پذیری و نقش مبلغ
دین ، جامعه پذیری ، فرهنگ پذیری عوامل جامعه پذیری و فرهنگ پذیری ( خانواده ، رسانه ، گروه همسالان ، مراکز آموزشی ، گروه های شغلی ، دوره سربازی ، مراکز مذهبی) الف) نقش خانواده در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری : 1.تعریف خانواده 2. اهمیت و ضرورت بحث از خانواده در تبلیغ 3. محورهای تبلیغی در حوزه خانواده( جایگاه خانواده در اسلام ، کارکردهای خانواده : تربیتی ، نظارتی ، عاطفی و حمایتی . بررسی موانع کارکردهای تربیتی – نظارتی خانواده :تعارض ها ، ضعف روابط بین اعضاء و اشتغال زنان) ب) رسانه ها و نقش آن: 1. انواع رسانه ( نوشتاری ، شنیداری ، تصویری) 2. کارکردهای رسانه ( آموزشی ، اطلاع رسانی ، همگن سازی ، افزایش تعلق اجتماعی و کارکرد تفریحی ) 3. رسانه و آسیب ها ( کم شدن ارتباطات عمیق اعضاء خانواده ، کم شدن محبت بین اعضاء ، تغییر فرهنگ دینی از طریق تغییر در نگرش ها ، ارزش ها و نماد ها از دو راه آشکار و پنهان ) ج ) گروه همسالان : 1.اهمیت همسالان در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری 2. معیارهای دینی تشکیل گروه همسالان 3 . وظایف دینی گروه همسالان ( امر به معروف ، نهی از منکر ، ارشاد و خیرخواهی ، عدم متابعت در معصیت و...) د ) مراکز آموزشی : 1.از مهد کودک تا مراکز دانشگاهی و حوزوی 2. ضرورت حضور تبلیغی در مراکز مختلف آموزشی 3. توجه به نیاز ها و تناسب ها در محیط های آموزشی ه) گروه های شغلی : 1.تبیین تاثیر شغل در جامعه پذیری 2. تاثیر همکاران و محیط و) دوره سربازی : 1. اهمیت و تاثیر دوره سربازی 2. چند نکته مهم ( زمان سخنرانی ، رفع موانع تبلیغی ، تبدیل نشدن مبلغ به ابزار تبلیغ در محیط تبلیغی ، مقابله با انحرافات و آسیب های احتمالی ساختاری و غیر ساختاری در مراکز نظامی ) ز) انواع مراکز مذهبی ( مسجد ، حسینیه ، تکیه ، هیئت مذهبی ) 1.عناصر جامعه پذیری در مراکز مذهبی ( روحانی ، مداح ، هیئت امناء سایر موارد مثل معلمین قرآن ، خانم جلسه ای و تحصیل کرده های غیر حوزوی ) 2. آسیب شناسی مراکز مذهبی از جهت شیوه محتوا ، سازماندهی و مدیریت آیین نامه ها و مراسم مذهبی
ساختار اجتماعی جدید و تبلیغ
تعریف انحرافات اجتماعی از منظر دینی و جامعه شناسی انحرافات و رسالت مبلغ : الف) برحسب مراتب (انحرافات اعتقادی و ارزشی ، انحرافات اخلاقی و هنجاری ، انحرافات عرفی و انحرافات نمادین ) ب) بر حسب سطح ( فردی و گروهی ) ج) دیگر انواع انحرافات (مثل نخستین و ثانوی ) تبیین انحراف تاثیر شخصیت عوامل فیزیکی و متافیزیکی عوامل اجتماعی ( هم نشین ، نخبگان حاکم و غیر حاکم ، کاهش نظارت اجتماعی ، تعارض فرهنگی و ساختار اجتماعی اسیب ساز ) کنترل اجتماعی (انواع کنترل ) کنترل درونی ( از راه فرهنگ پذیری ) کنترل بیرونی ( امر به مخعروف و نهی از منکر) اعم از رسمی و غیر رسمی مکانیسم کنترل بیرونی : اهرم های کنترل رسمی ساز و کار کنترل غیر رسمی
فرهنگ و تبلیغ
تعریف پایگاه و نقش ( از منظر جامعه شناختی و دینی) الگوی نقش و گروه مرجع انواع پایگاه های اجتماعی( اکتسابی ، اجتماعی) پایگاه و نقش اجتماعی روحانیت (از طلبه تا مرجع تقلید) تغییر در پایگاه روحانیت و عوامل آن موانع ایفاء نقش مبلغ فشار نقش در تبلیغ دلزدگی از نقش تعارض گفتار با رفتار مبلغ
پایگاه و نقش اجتماعی مبلغ
ساختار اجتماعی جدید و تبلیغ
کلیات
مفاهیم( جامعه – جامعه شناسی – تبلیغ – مبلغ ) اهمیت و ضرورت آشنایی با جامعه شناسی در تبلیغ حوزه های جامعه شناختی مؤثر در تبلیغ