تربیت دینی کودکان پیش دبستانی
تاب تربیت دینی کودکان پیش دبستانی نوشتهی مرضیه نوذری و بابک شمشیری، با توجه به میزان فهم خردسالان از اصول دین، روشها و محتوای مورد نیاز جهت آموزش مسائل دینی و اعتقادی به کودکان را بررسی میکند.
تربیت دینی به ویژه در سنین کودکی، موضوعی سهل و ممتنع است. اما همان طور که از یک سو امری ساده به نظر میآید، با تأمل بیشتر و تکیه بر تجارب به دست آمده در جوامع گوناگون و مقاطع مختلف تاریخی، دشواریها و چالشهای آن، بیشتر آشکار میشود.تربیت دینی به طور کلی و خصوصاً برای مقاطع سنی پایین مثل پیش دبستانی و دبستان، دارای ظرافتهای بسیاری است که نادیده گرفتن آنها نه تنها آن را با شکست و سرخوردگی همراه میسازد بلکه حتی میتواند در مقاطع بالاتر منجر به بیتفاوتی، عدم علاقه و حتی انزجار از دین و دینداری گردد. در این صورت تربیت دینی به ضد خود تبدیل میشود. بنابراین در گام نخست باید پیچیدگیهای تربیت دینی را پذیرفت. پذیرش دشواری تربیت دینی، تحقیقات و مطالعات جدیتر و عمیقتری را در این حوزه طلب مینماید.
علیرغم اینکه در دهههای گذشته شاهد رشد کمی تحقیقات و مطالعات در قلمروی تربیت دینی و تعلیم و تربیت اسلامی بودهایم، لیکن عمدهی این تحقیقات و مطالعات به صورت عمیق به مبحث تربیت دینی در این دورهی سنی ورود پیدا نکردهاند و به همین دلیل آنچنان که باید و شاید نتوانستهاند منشأ اثر و راهنمای عمل گردند.با توجه به این وضعیت، مرضیه نوذری و بابک شمشیری بر آن شدند تا با طراحی پژوهشی کیفی و با رعایت موازین علمی و با رویکردی عملگرایانه، به الگویی نسبتاً مناسب، کاربردی و به خصوص اعتدالی برای مقطع پیش دبستانی دست یابند. الگویی اعتدالی از این جهت که مانع از افراط و تفریط در قلمروی تربیت دینی گردد. افراط و تفریطهایی که میتوانند در دراز مدت منجر به پرورش دین دارانی متعصب و یا از سوی دیگر، افرادی بیتفاوت، بدبین و یا حتی منزجر از دین شود.بنابراین برای آن که بتوان به چنین الگوی اعتدالی دست یافت، نویسندگان کتاب حاضر سعی بر این داشتهاند پژوهشی طراحی کنند تا در آن واقعیتها و ویژگیهای روانشناختی کودکان پیش دبستانی و همچنین واقعیتهای اجتماعی جامعهی امروز ایران و نیازهای آن، در نظر گرفته شده باشد. به همین دلیل برای به دست آوردن اطلاعات و دادههای مناسب، مصاحبههای ارزشمندی با جمعی از متخصصان و صاحب نظران حوزهی علوم روانشناختی، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی و علوم دینی و همچنین چند تن از مربیان مقطع پیش دبستانی ترتیب دادهاند.