روز ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانهای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. این فرصتها، بهانهای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان است. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده جامعه می باشد. در این مسیر، توجه به ماندگاری تربیت در کودکان و جاودانگی هر آن چه در کودکی در ذهن انسان نقش میبندد بسیار مهم است.
همان گونه امام علی (ع) فرمود: آموختن تخیل کودکان در کودکی مانند نقش زدن بر سنگ است که ماندگار میماند. [1]
پیام روز ادبیات کودک و نوجوان
پیام «بیایید با کتابها بزرگ شویم» شعاری است که در روز ادبیات کودک و نوجوان انتخاب شد. این پیام همه ساله توسط یکی از کشورهای عضو IBBY طراحی و به زبانهای زنده دنیا منتشر میشود.[2] بدین ترتیب که وقتی کشوری عهدهدار طراحی پیام روز جهانی کتاب کودک می شود یکی از نویسندگان و یا شاعران آن کشور پیام را طرح و یکی از تصویرگراهای آن کشور نیز آن را تصویرگری می کند و پیام به زبانهای زنده دنیا ترجمه و منتشر می شود.
تاریخچه روز ملی ادبیات
۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی پر تیراژترین نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان است. این نویسنده معروف را پرتیراژترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می دانند، در مجموع بیش از 20 عنوان کتاب برای کودکان نوشته است. این نویسنده کودک و نوجوان و خالق مجموعه کتابهای قصههای خوب برای بچههای خوب و قصههای کهن، ۱۸ تیر ۱۳۸۸ درگذشت و این روز به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شد.
البته روز جهانی کتاب کودک هم در ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستانهای کودکان نامگذاری شده است. اما در این میان برای ترویج کتابخوانی بهترین راه، توجه به کودکان است، زیرا کودکان در دوران تربیتپذیری هستند. بجاست که برای نویسندگان کتاب کودکان ارزش زیادی قائل شویم و از پدیدآوردگان کتابهای با ارزش با معیارهای ایرانی و اسلامی خودمان قدرشناسی کنیم و بکوشیم در تحقق این امر نقشی مناسبی را داشته باشیم.
[1] امیر المومنین علیه السلام فرمود:«الْعِلْمُ مِنَ الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ.
ترجمه: یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است».
منبع: بحارالانوار، ج1، ص 224.
تاریخچه تاسیس دفتر بین المللی کتاب
[2]این موسسه بهپیشنهاد یلا لپمن (1891-1970)، روزنامهنگار انگلیسی آلمانیتبار، بهمنظور بهبود کیفیت کتابهای کودکان و نوجوانان، گسترش کتابخانههای مربوط به آنها، و ایجاد تفاهم میان نسل جوانِ کشورهای مختلف از طریق کتاب، در شهر زوریخ سوئیس بنیان نهاده شد و اقدام به گردآوری کتابهای برجسته کودکان و نوجوانان از سراسر جهان کرد که در 15 دسامبر 1948 منجر به تشکیل کتابخانه بینالمللی جوانان مونیخ گردید. این کتابخانه نخستین مرکز بینالمللی برای محققان و دستاندرکاران ادبیات کودکان بود. پس از آن، در همایشی که در مونیخ با موضوع "تفاهم بینالمللی از طریق کتابهای کودکان" برگزار شد، نخستین گام در جهت تأسیس دفتر بینالمللی کتاب برای این نسل برداشته شد.
نکات کلاسداری: هدف از کلاسداری، اثرگذاری مطلوب دینی در حوزه عقاید، اخلاق، احکام و … می باشد. شما با مراجعه به پیوست می توانید نکات کلاسداری را دریافت فرمایید تا به یادگیری بهتر و ارتقاء معلومات فراگیرنتان کمک کنید.
موفق باشید.
پیوست | Size |
---|---|
18 تیر | 821.29 کیلوبایت |