آفرینش سخن گوی گهواره حضرت عیسی(ع)
خداوند آفرينش حضرت عیسی(ع) را مانند حضرت آدم(ع) امری عجیب ندانسته و او را فرزند حضرت مريم(س) معرفى كرده است. داستان حضرت مسیح(ع) به نام مادر گرامیشان گره خورده است؛ چرا که نوع خلقت ایشان باعث شده که حضرت عیسی(ع) با عناوینی، چون؛ «اِبْنَ مَرْیَمَ»، «عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ» و «الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ» به مادر بزرگوارشان نسبت داده شود.
در قرآن هم از حضرت مریم(س) به عنوان یک شخصیت برجسته و ویژه با عنوان هایی، همچون: بانوی برگزیده، پاک و مطهر، بهترین زنان عصر خود، مظهر عفاف، الگوی مومنان، دختری عابد، بسیار راستگو، هم سخن با فرشتگان و ... معرفی و یاد شده است. به جهت همین ویژگی هاست که یکی از برجسته ترین کارهای حضرت عیسی(ع) احترام به مقام والای مادر است.(1)
داستان میلاد فرزند حضرت مریم(س) آن قدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خداوند مهربان یکی از سوره های خود را به نام حضرت مریم(س) قرار داده و داستانش را شرح می دهد و آفرینش حضرت عیسی(ع) را یکی از نشانه های قدرت خود بیان کرده و تعبیر به «اِبْنَ مَرْیَمَ» به جاى «عیسى» براى توجّه دادن به این حقیقت است که او تنها از مادر و بدون دخالت پدرى به فرمان پروردگار متولّد شده، و این تولّد خود از نشانه های بزرگ قدرت پروردگار است.
از آن جا که این تولّد استثنایى و داستان میلاد خاصّ، رابطه اى با حضرت عیسی(ع) و رابطه اى با مادرش حضرت مريم(س) دارد هر دو را به عنوان یک آیه و نشانه مى شمرد.(2) حضرت مریم(س) وقتی حضرت عیسی(ع) را به دنیا آورد، اضطرابی عجیب درونش را فرا گرفت؛ امّا گام هایش را محکم و استوار برداشت، کودکش را به آغوش کشید و به سوی قومش روانه شد. مردم با دیدن او و فرزندش، گفتند: ای مریم، کار بسیار عجیبی انجام دادی! ای خواهر هارون! پدرت مرد بدی نبود و مادرت ...! «مریم» که روزه سکوت داشت به کودکش اشاره کرد؛ یعنی از او بپرسید.
گفتند: چگونه با کودکی که در گاهواره است سخن بگوییم؟! ناگهان!... تنها طفل سخن گو در گهواره که کودک چند روزه ایی بیش نبود، زبان به سخن گشود و گفت: «من بنده خدا هستم، او کتاب آسمانی به من عطا کرده، مرا پیامبر قرار داده و هر جا كه باشم با بركتم... سلام خدا بر من، در آن روز که متولد شدم و در آن روز که می میرم و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد». و به این ترتیب شک را از دل پاکدلان زدود و آنان بار دیگر به قداست و طهارت حضرت مریم(س) معتقد شدند... .
در جدول پیوستی برخی از مشخصات حضرت مسیح عيسي بن مريم(ع) در قرآن آمده است. با حرف های پراکنده کلمه های مناسب بسازید و در خانه خالی بنویسید تا در ضمن مراجعه به قرآن، با 14خصوصیّت از ویژگی های حضرت عیسی(ع) هم آشنا شوید. ترجمه برخی از آیات منتخب در مورد سیمای حضرت عیسی(ع):
جدول مشخصاتی از سخن گوی گهواره
- از صالحان بود. (انعام، ۸۷)
- از گواهان اعمال بود. (نساء، ۱۵۹)
- از برگزیدگان بود. (آل عمران، ۳۳)
- دارای مقام امامت بود. (احزاب، ۷)
- کلمه خدا و روحی از خدا بود. (نساء، ۱۷۱)
- رسولی به سوی بنی اسرائیل بود.(آل عمران، ۴۹)
- بشارت دهنده به آمدن پیامبر اسلام بود. (صف، ۶)
- نامگذاری ایشان ازطرف خدا بود. (آل عمران، ۴۵)
- حضرت عیسی(ع) بنده و رسول خدا بود. (مریم،۳۰)
- در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان بود. (آل عمران، ۴۵)
- از کسانی بود که خداوند کتاب و حکمت را به ایشان آموخت. (آل عمران، ۴۸)
- از پیامبران اولی العزم و صاحب شریعت بود و کتابی به نام انجیل داشت. (احزاب، ۷)
- حضرت عیسی(ع) از این جهت کلمه نامیده شده که با کلمه الهی «کن» آفریده شده است. (آل عمران، ۵۹)
- مبارک بود-هرجا که باشد-زکی و مهذب و آیتی بود برای مردم و رحمتی از جانب خدا-احسانگر به مادرش و از زمره کسانی بود که خداوند به ایشان سلام کرد. (مریم، ۳۹-۳۳)
خداوند حضرت عیسی(ع) را با اوصافی این چنین ستوده است: او بنده خدا، پیامبر خدا و رسولی به سوی بنی اسرائیل و یکی ازپیامبران اولی العزم و صاحب شریعت است. کتابی به نام انجیل داشت، خدای تعالی نام او را مسیح عیسی نهاد و کلمة الله و روحی از خدا خوانده، او دارای مقام امامت و از گواهان اعمال و بشارت دهندگان به آمدن پیامبر اسلام بود.
وجیه و آبرومند در دنیا و آخرت و از برگزیدگان و صالحان بود، مبارک بود هر جا که باشد، زکی و مهذّب بود، آیتی بود برای مردم و رحمتی از خدا بود و احسانگری به مادرش و از زمره کسانی بود که خدای تعالی به ایشان سلام کرد و از کسانی بود که خدا کتاب و حکمتش آموخت و در رسیدن به مقام بندگی و مقام قرب و صلاح و بعضی از مواهبی اختصاصی، مانند؛ کلمه بودن حضرت و نامگذاری حضرت توسط خداوند بود.(3)
داستان دخترک کبریت فروش
دخترک کبریتفروش(Den Lille Pige med Svovlstikkerne)
هوا خيلي سرد بود و برف مي باريد. آخرين شب سال بود. در شب سال نو، دخترکی فقیر و ژندهپوش که از شدت سرما به خود میپیچد سعی دارد تا کبریتهایش را به مردمی که برای خرید سال نو آمدهاند بفروشد اما کسی توجهی به او نمیکند. پدر دخترک او را تهدید کرده که اگر تمام کبریتهایش را به فروش نرساند حق بازگشت به خانه را ندارد و اکنون که شب سربرآورده و خیابانها خالی از مردمی شده که در کنار آتش گرم خانههایشان مشغول جشن گرفتن سال جدید هستند، او یکه و تنها با کبریتهایی که به فروش نرفتهاند باقیمانده و جرأت بازگشت به خانه را ندارد.
چرا جرات نداشت به خانه برود؟ چون نتوانسته بود حتي بك كبريت بفروشد و مي ترسيد پدرش كتكش بزند. سرما بیداد میکند و دخترک درگوشهای پناه میگیرد و برای گرم کردن خود شروع به روشن کردن کبریتهایش میکند. در نور کبریتها، او صحنههای دلپذیری همچون درخت کریسمس و شام سال نو را میبیند. سپس سرش را رو به آسمان گرفته و شهابی را میبیند و به یاد مادربزرگ درگذشتهاش میافتد که به او گفته بود این ستارهها نشانگر مرگ کسی هستند. با یاد مادربزرگش، دخترک کبریت دیگری را روشن میکند و در نور آن مادربزرگش را میبیند. دخترک تا آنجا که میتواند تمام کبریتهایش را یکی پس از دیگری روشن میکند تا مادربزرگش که تنها کسی بوده که دخترک را دوست داشته و به او محبت میکرده بیشتر در کنارش باقی بماند.
دخترک میمیرد و مادربزرگش روح او را با خود به بهشت میبرد. صبح روز بعد، مردم پیکر بیجان دخترک را، با گونههایی سرخ و لبخندی بر لب در کنار کبریتهای سوختهاش در گوشهٔ خیابان پیدا میکنند. مرگ او آنها را اندوهگین ساخته و میگویند که او برای گرم کردن خودش این کبریتها را آتش زده است، اما چیزی که نمیدانند این است که دخترک در نور شعلهٔ این کبریتها چه مناظر دلپذیری را دیده است و چگونه آغاز سال نو را در کنار مادربزرگش جشن گرفتهاست.(4)
نگارنده: محمدرضا عابدی
پانویس:
- در سوره آل عمران، آيه ۴۲ و ٤٥ به برخی از این فضائل اشاره شده است. او دختر عمران، از نسل هارون و از طایفهٔ لاوی بود. « وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ؛ و فرشتگان مریم را گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته، و بر تمامی زنان دو جهان برتری دادهاست، ای مریم فروتنی کن برای پروردگار خود، و سجده به جای آور، و با نمازگزاران به نماز بایست.»
- وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ اُمَّهُ آیَهً؛ ما فرزند مریم و مادرش را نشانه اى از عظمت و قدرت خود قرار دادیم. سوره مومنون، آیه50 و تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1374ش، چ32، ج14، ص251.
- تفسیرالمیزان( المیزان فی تفسیر القرآن)، سید محمدحسین طباطبایی، ج6، ص158، ج3 از ص 183 تا 200، ج14 از ص 32 تا 48.
- این داستان دخترک کبریتفروش(به دانمارکی: Den Lille Pige med Svovlstikkerne) نام داستان کوتاهی از نویسنده و شاعر به نام دانمارکی، هانس کریستیان آندرسن است که نخست در دسامبر ۱۸۴۵ به چاپ رسید.که پر از احساسات انسانی یک دختر بچه میباشد در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تبدیل به یکی از پر بینندهترین برنامه کودک درایران شد. در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس شوری اسلامی محسن صرامی دلیل دوباره مطرح شدن این فیلم را جنبش فکری دخترک ولاشان دانست. لازم است ذکر شود این جنبش فکری بزرگترین گروههای فیسبوکی و وبلاگ نویسی ایران موسوم به درد و دل دخترک را دارند.
منابع:
- قرآن
- برگرفته از مقاله؛ حضرت عیسی(ع) در قرآن
- تفسیرالمیزان(المیزان فی تفسیر القرآن)، سید محمدحسین طباطبایی، ج3 از ص183 تا 200، ج14 از ص32 تا 48.
- تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1374ش، چ32، ج14.
پیوست | Size |
---|---|
سخن گوی گهواره | 391.88 کیلوبایت |