آیا شما از اجرا خود راضی نیستید؟ چرا؟ برای اینکه فقط مربی هستید، زیرا هر زمان که صحبت میکنید دانشآموزان شما فقط خمیازه میکشند یا با دوستانشان پرحرفی میکنند. چگونه این مشکل را در اجرا برطرف کنیم؟ یک مجری موفق در اجرا خود باید از روش های تدریس جذاب استفاده کند. برای جلب توجه دانش آموزش از مطالبی استفاده کند که یکساعت خوب با آنان داشته باشد. مثلاً برای شروع در تدریس خود از اعداد نهایت استفاده را ببرد.
آشنایی با مخاطب هدف و تدریس
[1] اگر شما مربی خلاقی هستید، در این باره، از خلاقیتتان استفاده کنید. اجازه دهید این خلاقیت به کلاسهای تدریس شما راه پیدا کند و درنهایت به دانشآموزان شما برسد تا مشکل را برطرف کنید. از اینکه تا چه حد میتوانید در این مورد از راه های خلاقانه در تدریس استفاده کنید ابتدا از خود مطمئن شوید که توان آن را دارید که یک مجری موفق باشید. در این باره که تدریس خود را با استفاده از اعداد شروع می کنید به یاد داشته باشید در چه مقطعی تدریس میکنید؟ سعی کنید با توجه به سن مخاطب خود اطلاعات مناسبی را در باره اعداد از پیوست جذب کنید. از درازگویی هم باید پرهیز کرد تا که از اصل باز نماند. مثلاً برای شروع در تدریس خود از اعداد براساس سختی و آسانی مفاهیم برای دو مقطع تحصیلی:
ابتدایی از اعداد با رنگهای پرطراوت و فونتهای بزرگ چه در تابلو و چه در استفاده از لوح های آموزشی یا کارت ها استفاده کنید. زیرا دانشآموزان شما در این مقطع مجذوب رنگهای پرطراوت و فونتهای بزرگ میشوند و اطلاعات زیادی را از این طریق کسب میکنند. البته برای افزایش یادگیری با استفاده از روش تصویری ۵۰ درصد اطلاعات را یاد دهید.
متوسطه روش فوق کم تاثیر است. آنها میدانند که شما چه می گویید اما خیلی موارد هم وجود دارد که آنها از آن اطلاع ندارند، به آنها فقط اشارهکنید. سبک هر دانشآموز را بررسی کنید، بر این اساس اطلاعات خودتان را در پیوست تهیه کنید. شما باید همیشه خیلی باهوشتر از آنها باشید تا تدریس شما بسیار دلنشین و جذاب باشد. برای رسیده به این هدف باید بسیار به روز باشید و بر محتوایی که می گویید تسلط کامل داشته باشید. چون معمولا در کلاس از شما پرسش های سختی می پرسند. عدد نوزده را به عنوان شیوه هایاعجازقرآن مطرح کنید، مانند عدد:
این واژه در زبان پارسی از ترکیب «نه بعلاوه از بعلاوه ده» تشکیل شده که طی تغییرات زبانی، تبدیل به «نوزده» شدهاست. مانند ترکیب «دو بعلاوه از بعلاوه ده» = دوازده. در باره این عدد می توان پرسید:
- تعدادحروف صلوات
- تعدادآیات سوره علق
- تعدادکلما ت سوره نصر
- تعدادحروف پنج تن آل عبا
- تعدادنگهبانان دوزخ(مدثر،31)
- تعدادواژه های 5آیه اول سوره علق
- تعدادحروف بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
- تعدادحروف إِذَاجَاءَنَصْرُاللَّهِ وَالْفَتْحُ(فتح،1)
رابطه قرآن و اعداد
اگر در اسامی اصحاب کساء یعنی حضرات محمّد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) دقّت کنیم، درمی یابیم که از حرف ترکیب یافته است که مطابق تعداد حروف آیه بسمله «بسم الله الرّحمن الرّحیم» خلاصه قرآن می باشد. در بیان اهمّیت عدد آن که برخی از امامان (ع) در کارهای خود آن را به کار می گرفته اند.
امام علی (ع) در جنگ ها نقش خاصّی را در خانه همراه داشتند که در محیط دایره آن نقش، تمام حروف «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» در خانه و به ازای هر خانه، نامی از نام های نیکوی خدا قرار داده شده بود که با آن حروف آغاز می شد و امام (ع) این نقش را در خطّ مقدّم سپاه قرار می دادند و به وسیله آن نقش با خانه به خدا توسّل می جستند تا بر دشمنان غلبه یابند. هم چنین آمده؛ هنگامی که عطش بر امام حسین(ع) و اصحابش غلبه یافت، آن حضرت (ع)، با نیزه ای پشت خیمه هاخط به سمت قبله کشید و آن را حفر نمود، در اثر آن چشمه آبی جوشید که از آن نوشیدند و سپس از بین رفت و اثری از آن باقی نماند.
در اینجا می پرسیم؛ چرا آن حضرت (ع) فقط خط کشیدند. نکته قابل توجّه آنکه تعداد این خط ها برای مورّخ، دارای اهمّیت بوده که آن را آورده اند. (مجله موعود، شهریور ماه سال1391، شماره129، اعجاز عددی امامان به نقل از محدّث قمی، مفاتیح الجنان، ملحقات پایانی. مصابیح الأنوار، ج1، ص435. منتهی الآمال، ج2، ص307.رضوان فقیه، الکشوف فی الاعجاز القرآنی و علم الحروف، ص18) از عددساده تر هم می توان پرسید:
- شماره سوره مريم
- عدد بعد از هيجده
- شماره سوره علق از آخر
- مدت امامت امام باقر (ع)
- شب ضربت خوردن امام علی (ع)
- کلمه وسط قرآن در سوره کهف آیه
- روز قيام خونين مردم قم در سال56
- سوره نمل در مین سوره بعد از سوره توبه (تنها سوره ای كه بسم الله ندارد ... پاسخ ها و ادامه در پیوست با عنوان شیوه هایاعجازقرآن، مراجعه فرمایید.)
در آغاز تدریس اگر ورودی به بحث، استفاده از اعداد است سعی کنید برای داشتن تدریس جذاب و دلنشین کارهای زیر را انجام دهید:
- شجاع باشید.
- ساده فکر کنید.
- با رسم شکل توضیح دهید.
- ذهنیت تدافعی را دور بریزید.
- ایده های خود را توسعه دهید.
- نپرسید: «چرا؟» بپرسید: «چرا نه؟»
- از حالت کامل و بی نقص بهتر باشید.
- از ایده های دیگران هم استفاده کنید.
- از آنچه به دست آورده اید، استفاده کنید.
- سطح سرعت هر یک از دانشآموزان امتحان کنید.
- کارهایی را انجام دهید که در آن مهارت کافی دارید.
- زمان چیزی را تغییر نمی دهد؛ خودتان دست به کار شوید.
- به منتقدان خود پاسخ مناسب دهید؛ کار را برای آن ها شرح دهید.
- به جای سعی کردن در انجام کاری، فقط به انجام آن کار اقدام کنید.
- همیشه در تدریس احساس کنید خیلی زود است که دست از تدریس بکشید.
چه عددی هستم؟
قسمت اول
- اصول دين چندتاست؟
- فروع دين چند تاست؟
- واجبات نماز چند تاست؟
- تعداد الفبای عربي چند تاست؟
- تعداد الفبای فارسی چند تاست؟
- تعداد الفبای انگليسي چند تاست؟
- در چه سالی انقلاب به پيروزی رسيد؟
- چند سال اصحاب کهف در غار خوابيدند؟
- در چند سالگی پيامبر (ص) به پيامبری رسيدند؟
- در چند سالگی حضرت پيامبر (ص) جدش را حضرت ...؟
ادامه انواع پرسش با اعداد همراه جواب و 34مهارت در پیوست
[1] در شروع تدریس در این روش باید با سیستم های آموزشی عصر حاضر تنظیم شد. برخی از این روش ها مناسب عبارتند از: روش توضیحی، روش فعال (پرسش و پاسخ)، روش اکتشافی، روش حل مسأله، روش مباحثه (که تا حدودی شبیه روش سقراطی است)، واحدکار (پروژه ای)، روش آزمایشی نمایشی و گردش علمی (فعالیت های تجربی خارج از کلاس) از میان این روش ها، دو مورد اول بیش از همه استفاده می شود. از این رو، به کتاب های مربوط که ذکر می شود، مراجعه کنید.
برای آشنایی با مهارتهای موردنیازتان میتوانید با کلیک روی هرکدام از موارد زیر، به آنها دسترسی داشته باشید:
- مهارت «پایان»
- مهارت «بازی»
- مهارت «شروع»
- مهارت «تدریس»
- مهارت «نویسندگی»
- مهارت «قصّهگویی»
- مهارت «شعرخوانی»
- شیوه «تنظیم محتوا»
- مهارت «تابلونویسی»
- مهارت «رنگ آمیزی»
- مهارت «فرزندپروری»
- مهارت آموزش «مفاهیم قرآنی»
میتوانید برای آشنایی با بقیه مهارتهای موردنیازتان از 34مهارت به پیوست مراجعه فرمایید
پیوست | Size |
---|---|
اعداد | 1006.17 کیلوبایت |
دسترسی به مهارت های مرتبط | 526.31 کیلوبایت |
شیوه های اعجاز قرآن | 539.6 کیلوبایت |