رفتن به محتوای اصلی

بازی‌های کلاسی

بازی‌های کلاسی

 

مقدمه ای بر بازی های کلاسی

کودکان هرکدام شیطنت خاص خودشان را دارند که با بازی می توان توجه آنان را جلب کرد، هر چند کار ساده ای نیست. بازی‌ها بهترین وسیله برای مشغول ساختن کودکان است. بازی‌های چالش برانگیز به ویژه بازی‌های فکری می تواند باعث شود که آنان به آنچه شما می گویید متمرکز شوند و بازخورد بهتری در یادگیری داشته باشند. این موضوع با بهره گیری از شیوه های بدیع و موثر، همواره به عنوان مهم ترین مبحث محوری در نظام آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی مطرح است. لذا با عنایت به ضرورت این موضوع و تشویق به یاددهی آموزه های دینی در قالب بازی‌های منطبق با شریعت و شناسایی و معرفی برترین شیوه های نوین در تدریس این نوع بازی ها بهتر است محوریت موضوعات زیر هنگام آموزش در اولویت باشد:

  1. احكام: مسائل مبتلابه و احتماعی
  2. عقاید: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد
  3. قرآن: مفاهیم ساده قرآنی در قالب آموزه های دینی
  4. اخلاق: اخلاق فردی و اجتماعی با شیوه های کاربردی

 

شرایط بازی های کلاسی

شرایط: شایسته است به ضوابط اختصاصی هر بازی ارائه شده، توجه شود. لازم است مراحل اجرا کامل بازی با كیفیت مطلوب، رعایت گردد. نوع فعالیت های مربی و مخاطبان و همچنین وسایل کمک آموزشی درخواست شده با دقت تهیه شود. در ادامه در نظر داشتن نکاتی چند و توجه به امور زیر برای اجرا بهتر مربی لازم است، مانند:

  1. در ارائه بازی رده سنی به دقت رعایت شود.
  2. امكان انتشار بازی ارائه شده وجود داشته باشد.
  3. رسانه های آموزشی موثر در بازی شناسائی شود.
  4. در ارائه بازی اولویت های اجتماعی رعایت شود.
  5. در بازی انتقال و تبادل مهارت و تجربه مفید باشد.
  6. سابقه تدریس برای مقطع مورد نظر را داشته باشد.
  7. بازی باید مبتنی بر منابع صحیح و غیر اختلافی باشد.
  8. بازی همراه با شیوه ها و روش های نوین تدریس باشد.
  9. انگیزه و رقابت سالم و لازم بین فعالان بازی ایجاد شود.
  10. جنبه های ارتباطی چهره به چهره در بازی رعایت گردد.
  11. در ارائه بازی نوآوری و خلاقیت های برتر شناسایی شود.
  12. بازی‌های غیر رسمی، همگام و كارآمد با روش های نوین شود.
  13. بازی باید مبتنی بر فرآیند یاد دهی، یادگیری و تدریس محور باشد.
  14. شیوه های برتر در سطح بازی‌های فرهنگی و هنری به كارگرفته شود.
  15. موازین زیبا شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی بازی رعایت شود.
  16. شركت كنندگان در بازی همراه با شیوه ی آموزشی حداقل و حداكثر نفرات بیان شود.
  17. ضروری است بر اساس موضوع انتخابی و طرح بازی شیوه آموزشی کامل تشریح شود.
  18. مدت زمان اجرا براساس یك بازی در مبحث مربوطه حداقل 10 و حداكثر 30 دقیقه باشد.
  19. در ابتدای بازی نام بازی، موضوع بازی، اهداف آموزشی، محدوده سنی ، ویژگی مخاطبان و سرفصل های بازی مورد نظر به صورت کامل، ابتدا مربی برای خود تشریح و ارائه کند.

  بازی‌های گروهی و بازی‌های کلاسی با توجه به این که بچه ها هرکدام شیطنت خاص خودشان را دارند، لذا در کلاس درس کار ساده ای نیست. بنابراین بازی‌های کلاسی و فعالیت ها و بازی در کلاس درس و به طور کلی بازی‌های کودکانه بهترین وسیله برای نگهداری و مشغول کردن بچه ها در کلاس است. فعالیت های سرگرم کننده و چالش انگیز و بازی‌های کلاسی به ویژه بازی فکری در کلاس می تواند باعث شود که آن ها به آنچه شما می گویید متمرکز شوند و بازخورد بهتری در کلاس درس داشته باشند. بازی ها و فعالیت های کلاس درس سرگرم کننده هستند، اما نباید از اهمیت ها و هدف های کلاس منحرف شود. کودکان می توانند در بازی‌های کلاسی حضور داشته باشند و این فعالیت ها باعث می شود درس های دشوار را سریعتر آنالیز کنند و یاد بگیرند. کمی برنامه ریزی و آماده سازی در مورد چگونگی ساماندهی کلاس و نحوه اجرای این بازی ها باعث می شود کودکان بیشتر به فعالیت های کلاس درس دل بدهند و کمتر حواس پرتی کنند. اگر بازی‌های مناسب کلاسی همراه با اجرای مناسب انجام شود می تواند یادگیری در کلاس درس را برای کودکان جالب تر و سرگرم کننده تر کند. بازی‌های کلاسی از فعالیت‌های لذت‌بخش است. از این طریق با هیجان، زندگی در دنیای آینده تمرین می‌شود. هر بازی می تواند به رشد قوای ذهنی، جسمی، شخصیتی و اجتماعی کمک کند. بازی‌های کلاسی وسیله مناسبی برای راه یابی به دنیای کودکان و شناخت مشکلات آنان است تا از این طریق، مهارت‌های گوناگونی را مطرح و بسیاری از مفاهیم بنیادی را، بر اساس آن آموزش داد. لیستی از انواع بازی‌های کلاسی که می توانید برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید، تقدیم می شود:

  1. بازی‌های هنری
  2. بازی‌های فکری
  3. بازی‌های حافظه ای
  4. بازی‌های کلاسی و تزئینات

 

فهرستی از نام بازی‌ها و مسابقه های کلاسی

  1. کلاه من
  2. بازی بینگو
  3. مسابقه تابلو
  4. مسابقه جمله
  5. بازی با کلمات
  6. نمایش بی صدا
  7. دیکته زنجیره ای
  8. موجودات ترکیبی
  9. چه چیزی نیستش؟
  10. لغت نامه گول زننده
  11. نقاشی ها را منتقل کنید.
  12. راه رفتن با چشم های بسته
  13. من می خواهم به سفر بروم.
  14. بازی کشیدن موجودات به صورت ترکیبی

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با مراجعه به پیوست روی عنوان «بازی‌های کلاسی» کلیک کنید و همراه ما شوید.

برای آشنایی با مهارت‌های موردنیازتان می‌توانید با کلیک روی هرکدام از موارد زیر، به آن‌ها دسترسی داشته باشید:

  1. مهارت «پایان»
  2. مهارت «بازی»
  3. مهارت «شروع»
  4. مهارت «تدریس»
  5. مهارت «نویسندگی»
  6. مهارت‌ «قصّه‌گویی»
  7. مهارت «شعرخوانی»
  8. مهارت «تابلونویسی»
  9. مهارت «رنگ آمیزی»
  10. مهارت «فرزندپروری»
  11. مهارت آموزش «مفاهیم قرآنی»

 

نکات کلاسداری: هدف از کلاسداری، اثرگذاری مطلوب دینی در حوزه عقاید، اخلاق، احکام و … می باشد. شما با مراجعه به پیوست می توانید نکات کلاسداری را دریافت فرمایید تا به یادگیری بهتر و ارتقاء معلومات فراگیرنتان کمک کنید.

موفق باشید.

موضوع کودک و نوجوان
مستندات
پیوست Size
بازی‌ 639.76 کیلوبایت
8 مهارت 821.29 کیلوبایت
بازی های کلاسی 602.98 کیلوبایت
ایتا روبیکا