هو الحی
إنا لله و إنا إليه راجعون
استاد راستگو آسمانی شد ... مرگ پایان کبوتر نیست ...
احترام میکنیم و درگذشت استاد عزیزمان، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن راستگو -ره-، را به محضر همگان، به ویژه خانواده، بستگان، دوستان و شاگردان ایشان، تسلیت عرض میکنیم و در این مقاله اشاره ای به راه ایشان داریم.
به همین مناسبت، شایان بیان است که طبق وصیت استاد، پیکر مطهر ایشان به مشهد انتقال مییابد و در جوار خواجه ربیع به خاک سپرده میشود.
به همت استاد راستگو از سال 1360، واحدی با عنوان «مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان» تشکیل و تأسیس شد و در سه زمینۀ محتوا (content)، قالب (form) و روش (method) گام های بلند و فرازمندی را برداشت و طرح ها، برنامه ها و فعالیت های خویش را در حوزه های
1. آموزش (تعلیم)
2. پرورش (تهذیب)
3. نگارش (تألیف)
عملی ساخت.
البته این نکته را باید به یاد داشت و آن را فرونگذاشت که در این سالیان سال، حوزۀ آموزش سهم بیش تر و گسترده تری را به خود اختصاص داده و حتی پای از این سرزمین فراتر نهاده و فعالیت های خود را از محدودۀ ملی به فراملی و بین المللی ارتقا بخشیده است و در چندین کشور کلاس هایی را دایر و جلساتی را برگزار کرده است. شایان بیان است مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان که اینک با عنوان «ادارۀ آموزش تربیت مربی کودکان و نوجوانان» در مرکز آموزش های کاربردی در حال خدمتگزاری است، از سال 1360 تا کنون (1397)، فعالیت های متعددی را در کارنامه و برنامه های خود رقم زده و عملیاتی ساخته است.
هر چند باید به خاطر هم آورد که صبح جمعه هر هفته که میشد، برنامه کودکش توی بورس بود. چشمها قفل میشد روی صفحه تلویزیون تا نوبت به «بازی با کلمات» برسد و «آقای راستگو». ببینیم این هفته چه کلمهای را روی تخته سیاهش مینویسد؟ بسمالله را چطور با دست چپش نقاشی میکند؟ چه حدیثی یاد میدهد؟.بعد هم نوبت داستانش بود که عین سریالها، موقع رسیدن به قسمت حساس، تمامش میکرد و ادامه داستان میماند برای هفته بعد تا دوباره یک هفته در انتظارش بمانیم و حدس بزنیم آخر قصه چه میشود؟ بله! استاد، معلم، مربی و ... رفیق محبوب و یار دوست داشتنی کودکان و نوجوانان، «استاد راستگو». رياست و مدیرسابق مركز تربيت مربي كودكان و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که بعد از گذشت سالها، هنوز هم مثل قبل سرحال است و قبراق و پر از انرژی، هنوز هم برای بچهها برنامه دارد و در ادامه در پیوست گفت و گوی صمیمانه با استاد حجتالاسلام والمسلمین راستگو در گفتگو با مباحثات...
مصاحبه با استاد راستگو
بچه روستایم؛ روستای سعدآباد مشهد. جلوی خانهمان یک درخت تنومند توت بود. روی یکی دوتا شاخه بزرگ آن، چند تا تخته گذاشته بودم. شبیه اتاقک شده بود. آنجا اتاق مطالعهام بود. از درخت میرفتم بالا و کتاب میخواندم. کلاس چهارم، پنجم ابتدایی بودم آن زمان. اسم یکی دوتا از کتابها هنوز هم یادم هست: «ژئوپلتیک گرسنگی» نوشته ژوزه دو کاسترو و «انسانها و خرچنگها».
یک قرارداد هم با پستچی و بقالی روستا - که مجله هم میفروخت - داشتم؛ مجلههایی را که میآوردند برای فروش یا مجلههایی که پستچی میآورد تا به دست مشترکانش بدهد و نام و نشانی رویش نبود، یک شب در اجاره من بود. مجلههای «شکار و طبیعت»، «دختران و پسران» و مجله عربی زبان «الهدی» را میخواندم. شبها هم از ساعت 11 برق قطع میشد تا ساعت 4 بعداز ظهر فردا.توی تاریکی شب فانوس با خودم میبردم بالای درخت و تا حدود ساعت یك نیمهشب مجله میخواندم تا فردا آن را پس بدهم. از طرف دیگر فاصله خانه تا مدرسه هم زیاد بود؛ چیزی حدود 3-2 کیلومتر که باید پیاده میرفتیم. این فاصله هم با نشریهخواندن پرمیشد. «مکتب اسلام» و «ندای حق» را بیشتر میخواندم.اگر دوچرخهای هم بود روی ترکش مینشستم و توی همان فاصله مطالعه میکردم. خیلی از شعرهای کتابهای درسی را روی ترک همان دوچرخهها حفظ کردم. گذشته از اینها پدرم هم امام جماعت بود و همیشه پای منبرش بودم و کم و بیش سخنرانی را هم یاد گرفته بودم.
آشنایی با فعالیت های استاد راستگو
استاد محمد حسن راستگو در سال 1332 در شهر مشهد به دنیا آمد، او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان ونوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک براى مربیان پرورشى، مراکز تربیت معلم، حوزه هاى علمیه و صدا و سیماى جمهورى اسلامى است.
فعالیت های پژوهشی: تحقیقات استاد راستگو در زمینه هاى عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسى، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان ونوجوانان، مشاوره و راهنمایى، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعى، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامه ریزى درسى است.
1. استاد راستگو، محمد حسن. آی بچه ها، آی بچه ها. قم: هدف 1359
2. --------------------؛ سالار، محمد. شعر. تهران: نشر اسلامی، 1360
3. --------------------. سرودهای اسلامی. تهران: انتشارات اسلامی، 1360
4. --------------------. مهاجرت به حبشه. مشهد : مدرسه ملی حعفری (بی تا)
5. --------------------. الیاس پیغمبر خدا. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی (بی تا)
6. --------------------؛ مصباحی مقدم، غلامرضا. با شهامت می پرم. مجله رنگارنگ
7. مجموعه ره توشه: راهیان نور. زیر نظر محمد حسن راستگو. قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1370.
8. تا ایده آل برنامه های دینی: گفتگو با استاد راستگو. گفتگو از سیدکامران علمدهی. کیهان، 28 آبان 1385، ص 9.
9. نجیب، فائزه. دختر مهربان. مترجم حسن مشکوری. بازنویس محمد بدیعی؛ با همکاری استاد راستگو. قم (بی نا: بی تا)
10. طنطاوی، صلاح. پسر فداکار. مترجم حسن مشکوری؛ نقاش صلاح طنطاوی؛ بازنویسی محمد بدیعی با همکاری استاد محمد حسن راستگو. قم (بی نا: بی تا)
از دیگر فعالیت هاى ایشان مى توان موارد ذیل را هم نام برد:
- نقش ریتم و سرود در تربیت
- نقش مسابقات در پیشبرد مسائل تربیتى
- بررسى تحلیلى قصه هاى قرآن و تنزیه الانبیاء
- جلسات فراوان پرسش و پاسخ تربیتى، آموزشى، اجتماعى و غیره.
- عضو بررسى کتاب کودک ونوجوانان، اداره کل ارشاد اسلامى قم، 1382.
- قصه گویى و نمایش خلاق، مشاوره و راهنمایى امور عمومى کودکان ونوجوانان
- ارتباط با بیش از 150 سایت کودکان و نوجوانان و بهره گیرى از تجارب دیگران
- تدریس در دانشگاه هاى آزاد اسلامى قم، دانشکده اصول دینى، دانشکده ارشاد در قم.
- تدریس دوره های کامل و متعدد تربیت مربى در شعب دفتر تبلیغات اصفهان، مشهد و ...
- عضو، کارشناس، محقق سازمان پژوهشى و برنامه ریزى کتابهاى درسی، 1375 تا 1382.
- مدیریت تربیت مربى تدریس برنامه ریزى و غیره، مرکزتبلیغات اسلامى مرکز مدیریت، 1359.
- محقق، کارشناس، برنامه ریز، مجرى و...، صدا وسیماى جمهورى اسلامى ایران، 1358 تا 1382.
- همکارى چند ساله با مجله ها؛ مثل کودک مسلمان در اواخر انقلاب و چاپ ده ها شعر و قصه و ...
- همکارى با اکثر نهادهاى انقلاب اسلامى و شرکت در برنامه ریزى بسیارى از تشکیلات فرهنگى و ...
- مدیریت مبارزه با منکرات کل کشور و مشاور فرهنگى فرماندهى کل، کمیته انقلاب اسلامی، 1367 تا 1369.
- سفرهاى تبلیغى و تحقیقى به عربستان سعودى، سفرهای متعدد؛ حج، عتبات، سوریه، لبنان، ترکیه، پاکستان، قطر، امارت متحده عربى، مراکش، اسپانیا، عراق و....
- تدریس دوره های کامل و متعدد تربیت مربى؛ مقدماتى، کلاسدارى، اردو دارى، قصه گویى، روش هاى برخورد با کودکان ونوجوانان، مسابقات، دروس عمومى مبانى تعلیم و تربیت، مهارت هاى تدریس براى طلاب حوزه علمیه قم
- تالیف کتاب هاى ره توسه راهیان نور در مقطع کودک و نوجوان، تالیف مقالات متعدد و ... تحلیل در نشریات کودک و نوجوان و سخنرانی در نماز جمعه قبل از خطبه ها، دانشگاه ها، مراکز تربیت معلم، سمینارهاى کشورى و ...
برای آشنایی با مهارتهای موردنیازتان در تدریس میتوانید با کلیک روی هرکدام از موارد زیر، به آنها دسترسی داشته باشید:
- شعر
- اردو
- مثلها
- مسابقه
- گِلبازی
- کلاسداری
- اسباببازی
- نقد داستان
- تربيت برتر
- جدول قرآنی
- پوشش مربّی
- قصههای قرآن
- قصه حیوانات
- اشعار کودکانه
- پرسش و پاسخ
- مهارت «پایان»
- مهارت «بازی»
- مهارت «شروع»
- مخاطب شناسی
- پرسش استاندارد
- اطلاعاتی از قرآن
- مهارت «تدریس»
- بیست اصل تربیتی
- مهارت «نویسندگی»
- مهارت «قصّهگویی»
- مهارت «شعرخوانی»
- شیوه «تنظیم محتوا»
- مهارت «تابلونویسی»
- مهارت «رنگ آمیزی»
- مهارت «فرزندپروری»
- مهارت آموزش «مفاهیم قرآنی»
در حال حاضر نيز اداره آموزش تربیت مربّی کودک و نوجوان مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با الهام از آن خداگونهگان، بايد همزمان با تحكيم و استوار سازي مباني اصيل دين الهي در درون خويش و با استفاده از ابزارهاي زمان، آن را به نسل فردا منتقل سازيم و همزمان با آگاهي از ضرورتهاي زمان و فعاليتهاي بد و خوب ديگران، راه انتخاب سره از ناسره را با زيبايي و گوناگوني روشها به نسل جوان گوشزد نماييم؛ همچنين همزبان با تثبيت سجاياي والاي انساني در زواياي كردارمان كه پيامبرمان براي اتمام آنها خود را مبعوث شده ناميد ـ آنها رابا شيوههايي دلپذير و جذاب به آيندهسازان بسپاريم.
اين رسالت را هر چند نه به تمامي و نه به ادّعاي آن ـ تربیت مربّی کودک و نوجوان مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به ياري پروردگار و عنايتهاي ويژه حضرت بقيّةالله الاعظم عجّلالله تعالی فرجهالشّريف ـ بر خود احساس نموده است و گسترش آن را بر مربیّان تربیت مربّی کودک و نوجوان که مسئوليت شناسان و مسئوليتپذيران سخت كوش كم نام و نشان ـ ولي با اراده و مخلص ـ عرضه ميدارد. به اميد آن كه با تلاشهاي انديشمندانه و صبورانه شما شاهد اصلاح و تكامل جامعه در همة زمينهها باشيم.
ارائه آموزشها و زمینهسازی کسب مهارتهای مورد نیاز طلّاب مشتاق در تربیت مربّی کودک و نوجوان به صورت هدفمند، جامع و متناسب بانیازهای روز، به مربّیان کودک و نوجوان، این امید را تقویت میکند که طلّابی فاضل، توانمند و زمانآگاه در خدمت مکتب راستین اسلام قرار گیرند. هجمههای اعتقادی و فکری و جریانهای منحرف دینی که به عنوان ابزارهای نبردی نرم، بنیانهای بینشی کودکان و نوجوانان را در معرض آسیب و تهدید قرار داده است، بر رسالتهای تربیت مربّی کودک و نوجوان این معاونت میافزاید تا از گنج ارزشمند معارف اهلبیت(ع) و سربازان مخلص حوزههای این مکتب در راستای مقابله با این تهدید روزافزون به صورت کارآمد بهره بگیرد.
گذرگاه تاریخی که «عصر امام خمینی(ره)» در حال عبور از آن است و فرصتهای ممتاز حاصل از بیداری اسلامی، افقهای جدیدی را فراروی اسلام عزیز گشوده است که رسالت مندی حوزههای علمیه و حضور موفّق در این عرصه نوپیدا، نیازمند کسب مهارتها و توانمندیهایی است که این مرکز در زمره اهداف و رسالتهای خود، تحقق آنها را پیجویی میکند.در همین راستا، تربیت مربّی کودک و نوجوان مرکز آموزشهای کاربردی بر اساس شرح وظایف ابلاغی، رسالتهای زیر را در بخش آموزش، به منظور تربیت مربّیان کودک و نوجوان متعهّد، دانشور، خلّاق، آیندهنگر و انقلابی برعهده دارد:
- اجرا برنامههای آموزشی خاصِّ ابلاغی از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی.
- ارائه آموزشهای تخصّصی در خصوص تربیت مربّیان کودک و نوجوان.
- تهیّه کتابهای متعّدد با عنوان: "گلواژه های تربیت" سازمان بهزیستی کشور.
- بررسی و شناسایی نیازها و اولویتهای آموزشی بر اساس نیازسنجی و آسیبشناسی.
- تهیه سرفصلهای آموزشی تخصصی، عمومی، کاربردی و مهارتی مربّیان کودک و نوجوان.
- تهیّه کتاب های آموزشی ره توشه راهیان نور ویژه طلّاب اعزامی(تابستان، ماه محرّم وماه مبارک رمضان).
- تهیّه جزوه های آموزشی خاصّ و ویژه مربّیان کودک و نوجوان آموزش دیده در تربیت مربّی کودک و نوجوان.
- تهیّه کتاب های آموزشی برای مربّیان مدارس شهر قم، مقطع ابتدایی با عنوان: "ضیافت" ویژه ماه مبارک رمضان.
- تهیّه کتاب های آموزشی برای امام جماعات مدارس سراسر کشور، ویژه مقطع ابتدایی ومتوسطه یک با عنوانهای: "برسرسفره نماز" و "درسایه نماز" به سفارش ستاد اقامه نماز کشور.
پیوست | Size |
---|---|
استاد راستگو آسمانی شد | 1.1 مگابایت |