روز قدس

روز قدس

 

باغ‌های نخل و زیتون[1]

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی!‌ الحمدلله توفیق آن را داشته‌اید كه عبادت‌های مخصوص این ماه را انجام بدهید. 

معما روز قدس

آیا می‌توانید آنچه را در تصویر آمده است، حدس بزنید و نام آن‌ها را بگویید؟[2]

 نام آن‌ها چیست؟ حدس یكی از آن‌ها مشكل است. برای این‌که بتوانید پاسخ دهید به داستانی كه برایتان از قرآن تعریف می‌كنم. خوب گوش كنید. در پایان اگر حدس زدید،‌ بگویید. از آغاز فرمانروایی، هوشمندی و لیاقت خود را نشان داد. همه آماده مبارزه با دشمن بودند. او فرمان داد تنها كسانی لباس رزم بپوشند و در سپاه او اسم بنویسند كه به هیچ‌چیزی دل‌ نبندند. 

هر كس كه كار دارد و معامله‌ای نیمه‌کاره دارد و منتظر انجام آن است و هر كس كه در فكر سود و زیان است، نیاید. به‌فرمان او، مردم آماده جنگ شدند و به‌سوی دشمن حركت كردند. گروه كمی با او همراه بودند. وقتی به كنار سپاه كفر رسیدند، فرمانده‌ای را دیدند كه بسیار قوی‌بنیه، قدرتمند و ظالم بود. 

بر فیلی بزرگ سوار شده بود و در جلو لشكرش حركت می‌كرد. سپاه او هیچ وحشتی نكردند و گفتند: «‌خدا با كسانی است كه در برابر سختی‌ها مقاومت می‌كنند و صبر دارند.» این عده می‌گفتند: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ؛ پروردگارا، بر ما صبرى فراوان فرو ریز، و گام هایمان را استوار دار، و ما را بر این مردم کفرپیشه پیروز گردان.»[3] عده آن‌ها خیلی از كافران كمتر بود و از طرفی تجهیزات آن‌ها هم ضعیف‌تر از آن‌ها بود. 

روزی كه نبرد آغاز شد، به‌رسم آن زمان، ‌فرمانده كافران خود تنها به میدان آمد و مبارز طلبید. هر كس برای نبرد به میدان رفت،‌ برنگشت. دمی چند، سكوت بر میدان حاكم شد. صدای نعره فرمانده كافران می‌آمد كه مبارز می‌طلبید. در سپاه ایمان حركتی مشاهده نشد. ناگهان در قسمتی از سپاه حركتی دیده شد. گویی برای كسی راه باز می‌كردند. نوجوانی خود را به فرمانده سپاه ایمان رسانید و اجازه رفتن به میدان را خواست.

  • نوجوان خود را معرفی كرد و گفت: «‌بگذارید من نیز به جنگ با او بروم
  • فرمانده گفت: «تو با این سن كم، شهید می‌شوی
  •  رزمنده جوان گفت: «من آماده هستم. در چنین جنگی،‌ آدمی با پشتوانة ایمان خود می‌جنگد. علاوه بر ایمان، من روش و فن خاصی در جنگ دارم كه به یاری خدا پیروز میدان خواهم شد.» احترام فرمانده نسبت به شهامت و پاكی و صداقت این نوجوان برانگیخته شد. درحالی‌که با لبخندی تشویق‌آمیز، او را تحسین می‌كرد، گفت كه تو نوجوان شایسته‌ای هستی و امیدوارم كه پیروز شوی.
  •  فرمانده كافران متكبرانه رو به رزمنده نوجوان كرد و گفت:‌ «پسر جان! می‌دانی چه می‌كنی و به جنگ چه كسی آمده‌ای؟ حیف است كه كشته شوی! برگرد.»
  • رزمنده نوجوان گفت: «من باایمان خود می‌جنگم. اكنون خواهی دید كه چگونه دمار از روزگار تو درخواهم آورد

آیا كسی نام فرمانده سپاه ایمان را می‌تواند حدس بزند؟ چه كسی می‌تواند نام رزمنده نوجوان را بگوید؟ یك راهنمایی می‌كنم. در داستان گفتیم كه رزمنده نوجوان گفت كه من روش و فن مخصوصی دارم كه به‌وسیله آن می‌توانم پیروز شوم. 

نام آن وسیله را با سؤال‌هایی كه می‌پرسم به دست آورید:

 

سوال های معما روز قدس

  1. نام اولین سوره قرآن چیست؟ فاتحه
  2. نام آخرین سوره قرآن چیست؟ ناس
  3. نام کدام سوره قرآن به نام پیامبران است؟ انبیاء
  4. لقب حضرت ابراهیم (ع) چیست؟ (به معنای: دوست، رفیق؛ و یار) خلیل
  5. نام کدام سوره قرآن نام حكیمی است كه فرزندش را پند و اندرز می‌داد؟ لقمان

 

 اگر حرف اول جواب‌ها را بنویسید و به طور صحیح در كنار هم قرار دهید، نام آن وسیله‌ای ساده به دست می‌آید. چه كسی می‌تواند بگوید؟‌ به تصویر نگاه کنید: بله فلاخن [4] رزمنده نوجوان سنگی درشت در میان فلاخن گذاشت و گونه راست فرمانده سپاه دشمن را نشانه گرفت.‌ طناب فلاخن را در دست‌های خود چرخاند و چون سنگ به‌اندازه كافی، نیروی گریز از مركز را پیدا كرد، فلاخن را آزاد كرد. 

سنگ به‌صورت پر غرور فرمانده سپاه دشمن اصابت كرد و غرق در خون شد. هنوز به خود نیامده بود كه سنگ دوم با شدت هرچه‌تمام‌تر، به گونه چپ او خورد. با اصابت سنگ سوم به سر او، دیگر نتوانست خود را كنترل كند و به زمین سقوط كرد. صدای هلهله و شادی از سپاه ایمان برخاست. لشكر كفر آشفته و سراسیمه متفرق شدند و پا به فرار گذاشتند. لشكریان اندك سپاه ایمان به دنبال رزمنده نوجوان به تعقیب سپاه كفر پرداختند و سرزمین‌های غصب شده خود را از آن‌ها پس گرفتند. 

حالا چه كسی می‌تواند نام این فرمانده سپاه ایمان را با توجه به تصویر بگوید؟[5] آفرین، طالوت است.[6] سپاه ایمان با فرماندة بالیاقت خود «طالوت» با سپاه كافران به‌فرماندهی «جالوت»[7] ستمگر مبارزه كرد و پیروز شد. اما رزمنده نوجوان پس‌ازاین دلاوری، مقامی بالا پیدا كرد و طالوت دختر خود را به همسری او درآورد و او را جانشین خود كرد. 

این رزمنده نوجوان باایمان پس از طالوت به حكومت رسید و به پیامبری خدا منصوب گشت و عدالت و امنیت را در مدت فرمانروایی خود برقرار كرد.[8] آیا می‌توانید نام او را بگویید؟ حضرت داوود (ع) اكنون آن سنگ‌ها، سال‌هاست كه در سرزمین اشغال‌شده دوباره در فلاخن‌ها به‌سوی سپاه كفر پرتاب می‌شود. امید است كه بار دیگر پیروزی كامل نصیب سپاه ایمان شود.

اما چگونه؟ شما حروفی را كه در این سنگ‌ها نوشته‌شده است به ترتیب شماره داخل طرح قرار دهید تا با یكی از راه‌های آزادی آشنا شویم.[9] دو گروه دونفره با شركت در این مسابقه به رقابت می‌پردازند. گروه اول حروف را در طرف سمت راست و گروه دوم حروف مربوط به خود را در طرف سمت چپ طرح بنویسند. 

هر گروه زودتر به پیام جدول رسید، برنده اعلام می‌شود. گروه برنده گروهی است كه زودتر حروف را جایگزین كند و به پیام موردنظر برسد. هر دو گروه باهم حروفی را كه داخل سنگ‌ها آمده است طبق شماره آن در داخل طرح قدس قرار بدهد. حالا كه تمام حروف جایگزین شد، پیام را ابتدا گروه دوم بخواند تا در كنار طرح بنویسم. گروه اول آیا پیام خود را می‌توانید بخوانید؟ یك راهنمایی می‌كنم. شما باید حروف جدول را از انتها به ابتدا در كنار هم قرار دهید. 

آفرین، حالا شما هم پیام خود را بخوانید. ابتدا گروه دوم پیام را بنویسد: «لازم است در میان مسلمان‌ها احیا شود.» آنچه باید در میان مسلمان‌ها احیا شود و به‌صورت زنده درآید، چیست؟ اگر گروه اول هم پیام خود را در كنار طرح بنویسند معلوم می‌شود. بله «جمعه آخر ماه مبارك رمضان روز قدس است.» برای این‌که جمله به‌طور كامل به دست آید. جمله زیر طرح را هم اضافه كنید.[10] حالا گروه برنده جمله را به‌طور كامل بخواند و بگوید از كیست؟ آفرین! «جمعه آخر ماه مبارك رمضان، روز قدس است... لازم است در میان مسلمان‌ها احیا شود و مبدأ بیداری و هشیاری آن‌ها باشد.»[11] 

این كلام از رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) است. امیدوارم با شركت باشكوه خودتان به همراه دوستان و اعضای خانواده‌اتان در روز جهانی قدس، گامی در جهت پیروزی مردم مسلمان و مظلوم فلسطین بردارید و با شعارهای كوبنده و انقلابی خود نابودی دشمنان اسلام و قرآن به‌ویژه رژیم متجاوز اسراییل و حامی اصلی‌اش رژیم استكباری امریكا را رقم زنید. در پایان توجه شمارا به شعر زیبایی بانام «جوانی از فلسطینم» جلب می‌كنم.[12]

 

شعر جوانی از فلسطینم برای روز قدس

زبانم از فلسطین، قصه‌های تلخ و شیرین، بازمی‌گوید.

و من آن قصه‌پردازم،

كه با رنج دو میلیون كودك و پیرو جوان رانده از میهن

شریك دردم و همراز و دمسازم

من از خاك فلسطینم

من از «غزه»، من از «حیفا» من از «قدس» م

ز «رام الله»‌ خونینم

ز «نابلس»، «نهر اردن»، «اورشلیم» و «الخلیل» و «دیر یاسین» م

نهالی ریشه در خونم

جوانم، از غرور و شور سرشارم

مسلمانم، جوانی از دیار آتش و خونم

دیاری شعله‌خیز و قهرمان‌پرور

دیاری سنگ سنگش رُسته و روییده اندر خون

دیاری برگ برگ باغ‌های نخل و زیتونش

كتاب انتقام و كین.

 

ستیز و رزم درراه خداوندست آیینم

درون سینه‌ام آتش‌فشان كینه و خشم است

همیشه بسترم شنزار و سنگستان خاك میهنم بوده است.

 

چه شب‌هایی كه در مهتاب میهن داخل سنگر

نهادم جای بالش‌ها سلاحم را به بالینم

نماز عشق می‌خوانم

 

نمازی ركعتش كوتاه، وردش خون

اذانم بانگ شلیكم

كه از گلدسته سنگر

 

سكوت خسته وهم‌آور شب را به آتش می‌زند برهم

ركوعم انحنای قامتم در پشت سنگرها

سجودم سینه‌خیز سینة كوه است

 

سلام آخرم در این نماز خون

تن سوراخ‌سوراخ و كثیف چند صهیونیست در میدان

جوانی از فلسطینم

جوانی از... «فلسطینم»[13]

 

 

برای آشنایی با مهارت‌های موردنیازتان در تدریس می‌توانید با کلیک روی هرکدام از موارد زیر، به آن‌ها دسترسی داشته باشید:

  1. شعر
  2. اردو
  3. مثل‌ها
  4. مسابقه
  5. گِل‌بازی
  6. کلاسداری
  7. اسباب‌بازی
  8. نقد داستان
  9. تربيت برتر
  10. جدول قرآنی
  11. پوشش مربّی
  12. قصه‌های قرآن
  13. قصه حیوانات
  14. اشعار کودکانه
  15. پرسش و پاسخ
  16. مهارت «پایان»
  17. مهارت «بازی»
  18. مهارت «شروع»
  19. مخاطب شناسی
  20. پرسش استاندارد
  21. اطلاعاتی از قرآن
  22. مهارت «تدریس»
  23. بیست اصل تربیتی
  24. مهارت «نویسندگی»
  25. مهارت‌ «قصّه‌گویی»
  26. مهارت «شعرخوانی»
  27. شیوه «تنظیم محتوا»
  28. مهارت «تابلونویسی»
  29. مهارت «رنگ آمیزی»
  30. مهارت «فرزندپروری»
  31. مهارت آموزش «مفاهیم قرآنی»

 

پی نوشت:

  • [1]. محمدرضا عابدی
  • [2]  مربی عزیز توجه داشته باشد تا این درس قبل از فرارسیدن روز «جهانی قدس» اجرا شود و در صورت امکان با توجه به تصویر می‌تواند پرچم فلسطین، چفیه و ... همراه خود ببرد.
  • [3] پروردگارا، بر ما صبرى فراوان فرو ریز، و گام هایمان را استوار دار، و ما را بر این مردم کفرپیشه پیروز گردان. بقره، 250.
  • [4]. فَلاخَن یا قلاب‌سنگ ابزاری جنگی بود که برای پرتاب چیزهایی مانند سنگ از آن بهره می‌بردند. فلاخن از رشته‌ای پشمی یا ابریشمی ساخته‌می‌شده‌است.
  • [5]. مربی اشاره کند به تصویری كه در از ابتدای درس روی تابلو است، اجرا را ادامه می‌دهد.
  • [6]. طالوت یا شائول (عبری:שָׁאוּל شائول و لاتین: Saul به معنی دعا کرده، سال 1079 تا 1007 قبل از میلاد) نام سرداری از بنی‌اسرائیل که اولین پادشاه پادشاهی متحد اسراییل بود.
  • [7]. جالوت نام پهلوان تنومند فلسطینی است که نامش در قرآن 3 بار با نقل داستان جنگ فلسطینیان و بنی‌اسرائیل آمده و اصل داستان در عهد عتیق آمده که بانام گُلیاث یاد شده‌است.
  • [8]. داستان پیامبران، علی موسوی گرمارودی، انتشارات قربانی، ج 1، چاپ چهارم، 1374،
  • [9]. مربی در ضمن صحبت نمودن، ‌طرح موردنظر را در تابلو رسم می‌كند.
  • [10]. مربی در زیر طرح،‌ هنگام رسم جدول موردنظر، ‌این جمله را «و مبدأ بیداری و هوشیاری آن‌ها باشد.» اضافه نماید.
  • [11]. صحیفه نور، ج 15، ص 75.
  • [12]. مربی می‌تواند از قبل با یكی از دانش‌آموزان هماهنگ نموده تا شعر را به‌صورت دكلمه اجرا نماید و یا خود شعر را برای بچه‌ها بخواند.
  • [13]. جواد محدثی، روایت انقلاب (2)، چ 2، 1376، نشر تربیت، ص 231.
ایتا روبیکا